شرکت‌های سازنده دوربین مانند کانن، نیکون و سونی برای مقابله با هوش مصنوعی می‌خواهند در دوربین‌های جدید خود قابلیت امضای دیجیتال CAI را قرار دهند تا اصالت تصاویر به‌آسانی تشخیص داده شود.

هوش مصنوعی یکی از ابزارهایی است که در چند سال اخیر به‌صورت ناگهانی محبوبیت پیدا کرد و تاثیرات زیادی بر زندگی افراد گذاشت. مثلا شرکت انویدیا که قدرتمندترین پردازنده‌های گرافیکی بازار را تولید می‌کند در سال ۲۰۲۳ با افزایش چشمگیر فروش محصولاتش روبرو شد. همچنین مدل‌های هوش مصنوعی مختلف با قابلیت‌های متنوع از ساخت کد برنامه‌نویسی گرفته تا ویرایش و حتی ساخت تصویر ایجاد شدند. بااین‌حال ویژگی‌ها و قابلیت‌های جدید این فناوری مشکلاتی را ایجاد کرده و اقشار مختلف را نگران کرده است. مثلا افراد زیادی نگران جایگزین شدن شغل‌شان توسط هوش مصنوعی هستند.

عکس ویزایش شده در content credential

یکی عده دیگر که در مقابل هوش مصنوعی ابراز نگرانی کرده‌اند، شرکت‌های نامدار سازنده دوربین از جمله نیکون، سونی و کانن هستند. گزارش جدیدی منتشر شده که نشان می‌دهد این ۳ شرکت برای مبارزه با هوش مصنوعی و مشکلاتی که در آینده ایجاد می‌کند اعلام کرده‌اند که از قانون سیستم امضای دیجیتال با استاندارد C2PA نهاد اصالت محتوا CAI پیروی خواهند کرد. لایکا به‌عنوان اولین و تنها شرکتی که از این قانون پیروی می‌کند، یک دوربین با سیستم امضای دیجیتال CAI عرضه کرده است. پیش از آن هم سونی اعلام کرد که این فناوری را در دوربین a9 III استفاده می‌کند.

اگرچه شرکت کانن (Canon) به‌صورت رسمی نسخه‌ای از دوربین‌هایش را برای افزودن این قابلیت مشخص نکرده است، گزارش‌ها نشان می‌دهد اولین دوربین کانن با پشتیبانی از CAI اوایل ۲۰۲۴ یعنی حداکثر تا چند ماه آینده عرضه می‌شود. بااین حال شایعاتی هم وجود دارد که R1 را به عنوان اولین نسخه کانن با این فناوری معرفی می‌کند. همچنین گزارش‌هایی مبنی بر افزودن نسخه ویدیویی این فناوری توسط سونی و کانن منتشر شده، اما هنوز تایید رسمی وجود ندارد. علاوه‌بر وب‌سایتی که می‌تواند مشخصات تصویر از جمله عکاس آن را نمایش داده، شرکت کانن درحال ساخت سرویسی است که می‌تواند تشخیص دهد تصویر توسط هوش مصنوعی ساخته شده یا واقعی است، اگرچه تایید رسمی وجود ندارد.

تصویر اصیل در content credential

اگر روشی برای تصاویر اصلی و ویرایش شده با هوش مصنوعی وجود نداشته باشد، دیگر عکاسان نمی‌توانند برای محتوای خود درآمد مانند قبل کسب کنند. درنتیجه با کاهش تعداد عکاسان فروش دوربین‌های پیشرفته عکاسی کاهش پیدا کرده و درنتیجه صنعت عکاسی آسیب بزرگی می‌بیند. همچنین وجود تصاویر مصنوعی ممکن است باعث سردرگمی شده و احتمال انتشار آنها از سوی خبرگزاری‌ها، اعتماد کردم را از بین می‌برد. به‌همین دلیل شرکت‌های بزرگ سازنده دوربین برای حمایت از مصرف‌کنندگان به‌دنبال ثبت امضای دیجیتال CAI در تصاویر خود هستند. درحقیقت در این روش نام عکاس و مشخصات دوربین در فایل عکس ذخیره شده و به‌آسانی می‌تواند تشخیص داده شود.

از سوی دیگر تاکنون اکثر تصاویر گزفته شده در جهان امضای دیجیتالی CAI را ندارند و مدت زیادی طول می‌کشد تا فراگیر شود. به‌همین دلیل پیش‌بینی می‌شود این روش برای مبارزه با هوش مصنوعی مناسب نیست. برای همین CAI تصمیم گرفته تا در وب‌سایت content credentials بازنگری کرده تا تصاویر هوش مصنوعی و دیپ فیک بهتر تشخیص داده شوند. اندی پارسونز، سرپرست ارشد CAI می‌خواهد در آینده این سیستم را به جایی برساند تا مانند برچسب مواد غذایی، مخاطبان بتوانند به‌راحتی مشخصات هر عکسی را مشاهده کنند و درصورت تقلبی بودن فریب نخورند.

اخبار مرتبط: