شرکت ایسوس در نمایشگاه CES 2024 سری گوشی گیمینگ ROG phone 8 شامل ۲ نسخه پایه و پرو را معرفی کرد که از پردازنده اسنپدراگون ۸ نسل ۳، نمایشگر ۱۶۵ هرتزی AMOLED LTPO و طراحی گیمینگ با نورپردازی بهره می‌برد.

شرکت ایسوس از سری گوشی گیمینگ ROG phone 8 رونمایی کرد که ۲ نسخه پایه و پرو دارد. این ۲ گوشی اگرچه مانند نسخه‌های قبلی از بهترین سخت‌افزار در بازار بهره می‌برند، اما طراحی آنها تفاوت زیادی با نسخه‌های قبلی دارد که المان‌های گیمینگ در آن مشاهده می‌شد. در ادامه به بررسی طراحی و مشخصات فنی ۲ گوشی گیمینگ می‌پردازیم.

نمایشگر نسخه‌های قبلی ROG phone ایسوس حاشیه‌های ضخیمی داشت، اما سری گوشی گیمینگ جدید ROG phone 8 با حاشیه نمایشگر باریک و قرارگیری دوربین سلفی در پانچ هول، ظاهر بسیار جذاب‌تری از جلو دارد. در پنل پشتی هم ROG phone 8 به لوگو Aura با قابلیت تنظیم نور RGB قرار دارد. همچنین ROG phone 8 پرو به نور‌پردازی miniLED مدل AniMe Vision مجهز شده که ۳۴۱ چراغ LED در آن قرار دارد. همچنین هر ۲ دستگاه گواهی IP68 را برای مقاومت در برابر آب و گردوخاک به‌دست آورده‌اند و مقاومت خوبی دارند. ابعاد این دو گوشی ۱۶۳.۸×۷۶.۸×۸.۹ و وزن آنها ۲۲۵ گرم است.

هر ۲ نسخه پایه و پرو ROG Phone 8 ایسوس به صفحه‌نمایش ۶.۷۸ اینچی AMOLED LTPO شرکت سامسونگ مجهز شده‌اند که از رزولوشن +FullHD (۲۴۰۰×۱۰۸۰ پیکسلی)، روشنایی ۲۵۰۰ نیتی و نرخ تازه‌سازی تصویر ۱۶۵ هرتزی بهره می‌برند. تاکنون گوشی‌های کمی با پشتیبانی از نرخ تازه‌سازی تصویر ۱۶۵ هرتزی منتشر شده‌اند، اما جالب است بدانید بالاترین نرخ تازه‌سازی تصویر متعلق به گوشی Sharp Aquos Zero 2 با ۲۴۰ هرتز است که سال ۲۰۲۰ راهی بازار شد. البته دلیل پایین بودن نرخ تازه‌سازی تصویر این است که پس از ۱۲۰ هرتز، افزایش نرخ تقریبا هیچ تاثیری ندارد و فقط برای گیمرها متفاوت است.

Asus ROG Phone 8

هر ۲ گوشی ROG Phone 8 پایه و پرو به پردازنده قدرتمند اسنپدراگون ۸ نسل ۳ مجهز شده‌اند. نسخه پایه به حافظه رم ۱۲/۱۶ گیگابایتی LPDDR5x و حافظه داخلی ۲۵۶ گیگابایتی UFS 4.0 مجهز شده و نسخه پرو با حافظه رم ۱۶/۲۵ گیگبابایتی LPDDR5x و حافظه داخلی ۵۱۲ گیگابایتی و ۱ ترابایتی مجهز می‌شود. هر ۲ مدل از باتری ۵۵۰۰ میلی‌آمپر ساعتی تغذیه می‌کنند که امکان شارژ آن با شارژر ۶۵ واتی، شارژ سریع ۵.۰ و شارژ PD وجود دارد. همچنین تمامی نسخه‌ها از شارژ بی‌سیم ۱۵ واتی پشتیبانی می‌کنند. سری ROG Phone 8 به رابط کاربری ROG UI برپایه اندروید ۱۴ مجهز شده است که آخرین نسخه موجود در بازار است.

یکی از مهم‌ترین بخش‌های گوشی گیمینگ، پایداری عملکرد آن است. درحقیقت هنگام استفاده سنگین از دستگاه باوجود سخت‌افزار قدرتمند، گوشی داغ کرده و عملکرد آن ضعیف‌تر می‌شود. به‌همین دلیل خنک‌کننده در حوزه گیمینگ اهمیت زیادی دارد. شرکت ایسوس برای خنک نگه داشتن ۲ گوشی گیمینگ ROG Phone 8 پایه و پرو ، آنها را به سیستم خنک‌کننده رسانا AeroActive Cooler X مجهز کرده که حرارت را به‌سرعت در تمام دستگاه پخش می‌کند. نسخه به‌کار رفته در این سری، باوجود اینکه ۲۹ درصد کوچک‌تر و ۱۰ درصد سبک‌تر از قبل است، سطح تماس بیشتری نسبت به نسل قبلی دارد.

برای ارتقا تجربه گیمینگ کاربران، شرکت ایسوس این سری را به قابلیت هوش مصنوعی جدیدی به‌نام «AI Grabber» مجهز کرده که با کپی کردن متن در بازی کمک می‌کند کاربر راحت‌تر ویدیو رد کردن مرحله مورد نظر در بازی را پیدا کند. علاوه‌بر آن، ایسوس چند قابلیت دیگر برپایه هوش مصنوعی برای راه‌اندازی گوشی، گالری و برنامه تنظیمات ارائه می‌کند. همچنین قرار است یک قابلیت دیگر به‌نام «AI Wallpaper» به ۲ دستگاه افزوده شود که می‌تواند برای هر کاربر تصاویر پس‌زمینه شخصی‌سازی شده به درخواست او بسازد.

Asus ROG Phone 8
Display

از آنجایی که کمترین تاخیرها هم می‌تواند در زمینه گیمینگ تاثیرگذار باشد، شرکت ایسوس علاوه‌بر کاهش تاخیر تصویر، سری گوشی ROG Phone 8 را به جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون مجهز کرده است. درحقیقت بیشتر هدفون‌های سیمی تاخیر کمتری از بهترین هدفون‌های بلوتوثی دارند و تمام گوشی‌های گیمینگ به جک ۳.۵ میلی‌متری مجهز هستند. علاوه‌بر آن، ۲ گوشی به سیستم اسپیکر دوگانه ۵ آهنربایی مجز شده‌اند که احتمالا کیفیت و حجم صدای بسیار خوبی دارد. از دیگر مشخصات جزئی سری ROG Phone 8 می‌توان به دکمه‌های Air Trigger مخصوص بازی، وای‌فای ۷، بلوتوث ۵.۳، GPS با دو فرکانس، NFC و درگاه تایپ سی اشاره کرد.

پیش از این شرکت‌های سازنده گوشی گیمینگ توجه زیادی به دوربین گوشی نداشتند، اما مدتی است که این شرکت‌ها هم گوشی‌های خود را به بهترین دوربین‌های بازار مجهز می‌کنند. ایسوس هم در این زمینه همین روند را پیش گرفته و ROG Phone 8 پایه و پرو به دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی RGBW، دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی IMX890 سونی با لرزه‌گیر اپتیکال، سنسور ۱۳ مگاپیکسلی اولترا واید ۱۲۰ درجه‌ای و دوربین تله‌فوتو ۳۲ مگاپیکسلی را زوم پریسکوپی ۳ برابری و لرزه‌گیر اپتیکال مجهز شده‌اند.

مدل پایه ROG Phone 8 با حافظه رم ۱۶ و حافظه داخلی ۲۵۶ گیگابایتی با قیمت ۱۰۹۹ دلار عرضه می‌شود. همچنین پایین‌ترین پیکربندی مدل پرو با حافظه داخلی و رم ۱۶/۵۱۲ گیگابایت ۱۱۹۹ دلار و بالاترین پیکربندی مدل پرو با حافظه داخلی و رم ۲۴ گیگابایت و یک ترابایت ۱۴۹۹ دلار قیمت دارد. گفته شده این دستگاه از بهار ۱۴۰۳ در بازار عرضه می شود و از اکنون پیش فروش آن آغاز شده است. همچنین نسخه پایه در ۲ رنگ مشکی و طوسی و نسخه پرو فقط در رنگ مشکی عرضه می‌شود.

اخبار مرتبط: