اپل هشداری را به خبرنگاران روس مبنی‌بر حمله ویروس پگاسوس به آیفون آنها ارسال کرد، ویروسی که برای جاسوسی و تحت نظر گرفتن افراد استفاده می‌شود.

پگاسوس به‌عنوان یکی از ابزارهای شناخته شده برای جاسوسی و نظارت مخفیانه افراد مهم، فعالان و خبرنگاران توسط دولت‌های مختلف مورد استفاده قرار گرفته است. این ویروس توسط شرکت صهیونیستی NSO Group ساخته شده و توسط دولت‌ها و ارگان‌های نظارتی زیادی مورد استفاده قرار گرفته است. چندی قبل یک مامور از دفتر تحقیقات فدرال ایالات متحده یا همان FBI نیز افشا کرد که این سازمان از ویروس پگاسوس استفاده می‌کند، خبری که با واکنش منفی از سوی اذهان عمومی روبه‌رو شد.

براساس آخرین گزارش‌ها، اکنون گوشی آیفون خبرنگاران روس هدف این ویروس قرار گرفته است. به گزارش نیویورک تایمز، اپل اخطارهای زیادی را به خبرنگاران و تحلیل‌گران روس ارسال کرده که نشان می‌دهد گوشی‌های آنها توسط هکرهای تحت حمایت دولت مورد حمله قرار گرفته‌ است.

گزارش دیگری نشان می‌دهد اپل در همین مورد به خبرنگار Meduza، گالینا تیمچنکو هشداری ارسال کرده است. این نشریه در حال حاضر خارج از خاک روسیه فعالیت می‌کند و گوشی آیفون تیمچنکو به فاصله کوتاهی بعد از فعالیت در خارج از روسیه به این ویروس آلوده شده بود.

تا امروز هم افراد دیگری از جمله سردبیر سابق Current Time Yevgeny Erlich و ۲ خبرنگار از نشریه Novaya Gazeta Europe، ماریا اپیرفانووا و اوگنی پاولوف اعلام کردند که هشدار مذکور برای آنها هم ارسال شده است. اردیبهشت ماه هم بیش از ۱۰ نفر از شهروندان ارمنستان مورد هدف این ویروس واقع شده بودند که اولین مورد استفاده از این ویروس در درگیری‌های نظامی به‌شمار می‌رفت.

در کنار ارسال هشدار برای ویروس‌های حکومتی، اپل یک صفحه پشتیبانی جداگانه درباره این موضوع در نظر گرفته است که به کاربران درباره این موضوع توضیح و روش‌های محافظت از اطلاعات و بستن اکانت‌هایشان را نشان می‌دهد.

باوجود نارضایتی جهانی از پگاسوس، دولت‌ها به استفاده از این ویروس برای تحت نظر گرفتن افراد ادامه می‌دهند.

اخبار مرتبط: