تعدادی از تحلیلگران اقتصادی براین‌باورند سهام کمپانی اپل می‌تواند با یک تریلیون دلار رشد بی‌سابقه کمتر از ۱۲ ماه به ارزش ۴ تریلیون دلار در بازار بورس جهانی برسد که رکورد فوق‌العاده و غیرقابل‌تصوری محسوب می‌شود.

اوایل هفته‌جاری، گزارشی مبنی‌بر رسیدن سهام اپل به ارزش ۳ تریلیون دلار در بازار بورس جهانی منتشر شد که نشان می‌دهد این کمپانی بزرگ آمریکایی در مسیر درستی قرار دارد و سرمایه‌گذاران متعددی روزانه بخش بزرگی از اموال‌شان را برای خرید سهام این مجموعه هزینه می‌کنند. درهمین‌راستا، تحلیلگران علم اقتصاد خوشبین هستند که ارزش سهام اپل تا پایان سال ۲۰۲۴ میلادی از مرز ۴ تریلیون دلار عبور می‌کند که درصورت رخداد آن می‌تواند رکوردی بی‌سابقه در جهان محسوب شود، چراکه هیچ‌یک از کمپانی‌های حوزه فناوری چنین رشدی را تجربه نکرده‌اند.

براساس آخرین گزارش مالی اپل در اوایل نوامبر سال‌جاری، این کمپانی با کاهش سه‌درصدی فروش درمقایسه‌با سال گذشته روبه‌رو شده که به‌دلیل وجود بحران برای فروش تبلت‌های آیپد و کامپیوترهای مک ایجاد شده است. بااین‌حال معرفی و عرضه سری آيفون ۱۵ توانست نجات‌بخش اپل برای کمتر کردن فاصله فروش محصولات نسبت‌به سال ۲۰۲۲ باشد، اما این نکات نمی‌تواند باعث کاهش ارزش سهام اپل شود. هم‌اکنون، هر سهم اپل در بازار بورس معادل ۱۹۳.۴۲ دلار است که مجموع آن به ۳ تریلیون دلار می‌رسد و احتمال رشد یک تریلیون دلاری آن وجود دارد.

علاوه‌براین، انتظار می‌رود کمپانی اپل از یک دوره تعطیلات سه‌ماهه فوق‌العاده خوبی برخوردار شود که میلیاردها دلار سودآوری را به‌همراه خواهد داشت؛ همچنین، عرضه عینک هوشمند واقعیت مجازی ویژن پرو می‌تواند باعث رشد چندبرابری اپل در بازار بورس جهانی بشود، چراکه این اطمینان به سرمایه‌گذاران داده می‌شود که غول فناوری کوپرتینو مهارت خاصی در توسعه ابزارهای هوشمند دارد. بنابراین، میزان سرمایه‌گذاری‌ها و ارزش سهام اپل به‌صورت لحظه‌ای افزایش پیدا خواهد کرد تا این کمپانی زودتر از آنچه تصور می‌کنیم به مرزهای ۴ تریلیون دلار نزدیک شود.

رشد ارزش سهام اپل تا پایان

تحلیلگران موسسه پژوهشی Wedbush با انتشار مقاله‌ای بیان کردند هیچ‌گونه افت فروشی کمپانی اپل را تهدید نمی‌کند، چراکه زنجیره تامین در آسیا به‌صورت شبانه‌روزی فعالیت می‌کند تا اپل از برنامه‌ریزی‌های از پیش‌تعیین‌شده عقب نماند. ازسوی‌دیگر، گزارش‌ها نشان می‌دهد غول کوپرتینو بین ۲۲۰ تا ۲۳۰ میلیون واحد آیفون، آیپد و مک به‌فروش می‌رسد که درمقایسه‌با سایر سازندگان کره‌ای و چینی رقمی بسیار بزرگ به‌شمار می‌رود. وب‌سایت خبرگزاری و معتبر AppleInsider با نگاهی یافته‌های هفته‌های اخیر، با انتشار خبری عنوان کرد سری آيفون ۱۵ به‌زودی با افزایش فروش خیره‌کننده‌ای در تعطیلات کریسمس و سال نو مواجه می‌شود.

ازسوی‌دیگر، آمار نشان می‌دهد تجدید حیات دوباره هواوی در بازار داخلی چین می‌توان به‌صورت بالقوه رقابت شدیدی را با اپل آغاز کند. از آنجایی که شهروندان چینی علاقه شدیدی به محصولات هواوی و حمایت از کمپانی‌های داخلی دارند، همین موضوع باعث می‌شود اپل بازار بزرگ چین را از دست بدهد که به‌تنهایی میلیاردها دلار سرمایه و سود را برای غول فناوری ساکن کوپرتینو به‌همراه دارد. تحلیلگران Wedbush می‌گویند هواوی قصد دارد ۱۰۰ میلیون واحد گوشی هوشمند میان‌رده و پرچمدار را وارد بازار چین کند تا کوی رقابت را از اپل و سامسونگ یا حتی شیائومی برباید. همچنین، تحلیلگران براین‌باورند بخش خدمات و سرویس پس‌از فروش اپل نیز دارای سهمی جداگانه خواهد بود.

گزارش‌ها به‌صورت دقیق نشان می‌دهد سرویس و خدمات اپل به‌تنهایی بین ۱.۵ تا ۱.۶ تریلیون دلار ارزش در بازار بورس جهانی خواهد داشت؛ همچنین، طی ماه‌های گذشته، این بخش توانست سودهای کلانی را برای اپل به‌همراه داشته باشد. از آنجایی که سطح فروش آیپدو مک‌های این کمپانی بحران عجیبی را تجربه می‌کنند بنابراین احتمال دارد برای چندین سال این بحران ادامه داشته باشد. ازسوی‌دیگر، باید ذکر کنیم گزارش‌های تحلیلی برپایه رشد کنونی اپل نوشته شده و ممکن است چنین اتفاقی تا پایان سال ۲۰۲۴ میلادی رخ ندهد؛ بنابراین برای دیدن نتیجه نهایی باید یک سال کامل صبر کنیم.

اخبار مرتبط: