گزارش‌ها نشان می‌دهد اپل قصد دارد به بهره‌مندی از فناوری تشخیص چهره Face ID در سری آیفون ۱۶ ادامه دهد و Touch ID نیز برای همیشه از اکوسیستم این کمپانی بزرگ خارج خواهد شد.

همان‌طورکه می‌دانید، سال ۲۰۱۷ میلادی با شکوه بسیاری برای گوشی‌های پرچمدار آیفون آغاز شد، چراکه با تغییرات فوق‌العاده گسترده و جذابی همراه بود که باعث افزایش فروش و استقبال میلیونی کاربران درسراسر جهان شد. به‌عنوان‌مثال، کمپانی اپل فناوری قدیمی تایید هویت Touch ID را برای همیشه از پرچمدارانش کنار گذاشت و یک سیستم هوشند تشخیص چهره به‌نام Face ID رونمایی کرد که با استفاده از سنسورهای قدرت‌مند و ارسال میلیون‌ها سیگنال در ثانیه می‌تواند الگوی چهره شما را تشخیص دهد؛ برهمین‌اساس، هیچ‌کس نمی‌تواند با فریب این سیستم به‌راحتی گوشی آیفون شما را باز کند.

Face ID برای استفاده در سری آیفون 16

طی سال‌های اخیر، اخبار و شایعاتی مبنی‌بر بازگشت سیستم تاچ آیدی شنیده شد، اما غول فناوری ساکن کوپرتینو هیچ برنامه‌ای برای استفاده دوباره از آن را اکوسیستم گوشی‌های پرچمدار نسل جدید آیفون ندارد؛ بنابراین، به‌سادگی باید بگوییم سری آیفون ۱۶ همانند نسل فعلی و نسل‌های قبل‌تر از آن با فناوری تشخیص چهره Face ID وارد بازار می‌شود و تنها بخش سخت‌افزاری و سیستم دوربین با افزایش چشمگیری روبه‌رو می‌شود تا وجه تمایزی با آیفون ۱۵ ایجاد شود. همچنین، اپل قصد دارد از دکمه‌های حساس به‌فشار یا حالت جامد رونمایی کند که به‌نظر می‌رسد پایانی برای دکمه‌های فیزیکی خواهد بود.

باید یادآور شویم داستان گوشی‌های آیفون کمی فرق دارد و این محصول به‌عنوان پرفروش‌ترین دستگاه‌ها در قلب اپل جای دارد؛ باوجوداین، این کمپانی از فناوری هویتی Touch ID در انواع آیپدهای اقتصادی مانند آیپد مینی نسل ششم و آیپد ایر نسل پنجم استفاده می‌کند. روز گذشته، یک کارشناس بردهای الکترونیکی در شبکه اجتماعی Weibo اظهار کرد بازگرداندن تاچ آیدی به گوشی‌های آیفون هیچ‌گونه توجیهی ندارد، زیرا تولید تراشه‌های آن در کمپانی اپل به‌طورکامل متوقف شده است.

تاچ آیدی آیفون SE

علاوه‌براین، غول ساکن کوپرتینو از فناوری تشخیص هویت Touch ID در گوشی‌های آیفون SE نسل اول تا سوم استفاده می‌کند که در دسته محصولات اقتصادی قرار می‌گیرند. همچنین، باید دوباره خاطرنشان کنیم اپل باید از این فناوری فاصله بگیرد، چراکه تمرکز روی سنسورهای تشخیص چهره با فناوری TrueDepth بسیار منطقی‌تر و پیشرفته‌تر خواهد بود؛ این فناوری به اپل اجازه می‌دهد تا سیستم احراز هویت Face ID را زیر نمایشگر داشته باشد و تجربه کاربری تمام صفحه‌ را دراختیار ما قرار دهد. ازسوی‌دیگر، مهم‌ترین بخش Face ID آن است که اجازه نمی‌دهد شخصی با قرار دادن عکس شما جلوی سنسور به گوشی دسترسی پیدا کند.

آخرین گزارش‌ها نشان می‌دهد کوپرتینویی‌ها روی توسعه آیفون SE 4 کار می‌کنند که ازنظر مشخصات سخت‌افزاری و زبان طراحی شباهت‌های زیادی به آیفون ۱۴ و شباهت بسیار اندکی به آیفون ۱۵ دارد، اما برخی از الگوهای قدیمی‌تر و سیستم دوربین آن تنها از یک سنسور واید تشکیل خواهد شد. اگر گمانه‌زنی‌ها پیرامون آیفون SE نسل چهارم درست باشد باید خاطرنشان کنیم اپل فناوری Touch ID را از این دستگاه نیز حذف می‌کند؛ ازسوی‌دیگر، نسل جدید آیپدها در سال ۲۰۲۴ نیز با این سیستم احراز هویتی خداحافظی خواهند کرد.

آیپد مینی 6 تاچ آیدی

چندی پیش، یک افشاگر توییتری ادعا کرد اپل به‌هیچ‌عنوان قصد ندارد از سیستم احراز هویت Touch ID مانند گذشته در دکمه Home یا Power استفاده کند. درحقیقت، وی گفت اپل گزینه‌های ادغام تاچ آیدی در زیرنمایشگر را بررسی می‌کند تا به سیستمی مشابه محصولات سامسونگ و تولیدکنندگان چینی دست یابد. بااین‌حال، باید اشاره کنیم اندرویدی‌ها از فناوری Face ID بهره نمی‌برند و فضای بیشتری در بدنه دستگاه‌شان دارد، اما برای اپل موضوع کمی متفاوت خواهد بود و به‌نظر نمی‌رسد با برگرداندن یک تکنولوژی قدیمی باعث ایجاد دردسر برای خودشان شوند.

اخبار مرتبط: