در اقدامی غیرمنتظره، اپل و متا، رقبای دیرینه در صنعت فناوری، از همکاری در زمینه هوش مصنوعی برای iOS 18 خبر دادند.

همان‌طورکه می‌دانید، اپل و متا هرگز روابط دوستانه‌ای نداشته‌ و رقابت شان در سال‌های اخیر، به‌دلیل اختلاف نظر سر مسائل حریم خصوصی و سیاست‌های اپ‌استور بیشتر شده‌است همچنین، تیم کوک و مارک زاکربرگ به‌عنوان مدیرعاملان این دو کمپانی بزرگ در مصاحبه‌های مختلف هرگز به نیکی درباره یک‌دیگر صحبت نکرده‌اند.

باوجوداین، به‌نظر می‌رسد به‌دلیل رونق صنعت هوش مصنوعی، شاهد شکل‌گیری برخی همکاری‌های غیرمنتظره هستیم؛ شایعات تایید می‌کند اپل و متا احتمالا دراین‌زمینه خاص به‌توافق راه‌بردی برای پیشرفت و توسعه دست پیدا می‌کنند. روزنامهوال استریت ژورنال گزارش داد اپل و متا جلسات مهمی را برگزار کردند که در آن مدل‌های هوش مصنوعی متا با قابلیت هوش مصنوعی اپل (Apple Intelligence) در سیستم‌عامل iOS 18 ادغام شوند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد همکاری اپل و متا تقریبا مشابه همکاری با کمپانی OpenAI برای برخورداری از پارامترهای ChatGPT است؛ باید توجه داشته باشیم چت‌جی‌پی‌تی تنها پلتفرم غیربومی محسوب می‌شود که کوپرتینویی‌ها برای آموزش Apple Intelligence استفاده کردند. بااین‌حال، به‌نظر می‌رسد برای آپدیت‌های بعدی، Meta و Gemini به مولد هوش مصنوعی اپل اضافه می‌شوند تا رهبری این صنعت دردستان پرقدرت اپل قرار بگیرد.

هوش مصنوعی اپل

علاوه‌براین، اپل قصد دارد برای مدل‌های آیفون 16 و آیفون 15 پرو از پردازش بومی استفاده خواهد کرد؛ ازاین‌سو، کاربران گوشی‌های نسل جدید اپل برای برخورداری از قابلیت‌های نرم‌افزاری هوش مصنوعی نیازی به اینترنت ندارند! ازطرف‌دیگر، اپل برای دسترسی به‌سایر قابلیت‌های به‌روز و دست‌اول با OpenAI و Gemini درکنار متا همکاری می‌کند که به‌شکل قابل‌توجهی دانش عمومی هوش مصنوعی Apple Intelligence را تقویت می‌کند.

با انتشار نسخه عمومی سیستم‌عامل iOS 18 و هوش مصنوعی اپل، اگر از سیری سوالی مانند «چگونه یک وعده غذایی پنج‌گانه با طعم‌های مختلف تهیه کنیم؟» بپرسید، سیری از کاربر می‌پرسد که آیا می‌خواهد این درخواست را به جای آن به چت‌جی‌پی‌تی ارسال کرده یا به‌صورت مستقیم پاسخ دهد! درصورت موافقت، مولد ChatGPT درخواست را پردازش می‌کند و پاسخ به صورت متنی در رابط کاربری سیری نمایش داده می‌شود. همچنین، چت‌جی‌پی‌تی ازطریق پنل ابزار نوشتاری هوش مصنوعی اپل دردسترس خواهد بود و کاربران می‌توانند برای تولید محتوای متنی یا کدنویسی روی آن حساب ویژه‌ باز کنند.

طبق شرایط توافقنامه، ChatGPT مجاز به جمع‌آوری داده‌های کاربر نیست و باید هرگونه اطلاعاتی را پس از پردازش درخواست‌ها حذف کند. همچنین، قابلیت‌های ChatGPT به صورت رایگان برای کاربران دردسترس است و از نسخه جدید ChatGPT-4o به‌عنوان موتور پشتیبان استفاده می‌کند. ازسوی‌دیگر، کاربران می‌توانند برای دسترسی به ویژگی‌های ChatGPT Plus به‌شکل اختیاری با حساب کاربری چت‌جی‌پی‌تی خودشان وارد شوند.

اپل به‌طور علنی می‌گوید به‌دنبال ارائه طیف وسیعی از مدل‌های هوش مصنوعی است تا بتواند Apple Intelligence را به‌بهترین شکل ممکن تقویت کند؛ بنابراین ChatGPT تنها نخواهد بود. براساس گزارش Wall Street Journal، به نظر می‌رسد هوش مصنوعی متا نیز در نهایت می‌تواند وارد این عرصه شود؛ همچنین اپل با گوگل جمینای، پِرپلِکسیتی، آنتروپیک و دیگر کمپانی‌ها در حال مذاکره است که خبر خوبی برای عاشقان پرچمداران اپل به‌شمار می‌رود.