تازه‌ترین گزارش‌ها نشان می‌دهد اپل قصد دارد از یک دکمه جدید به‌نام کپچر برای سری آيفون ۱۶ رونمایی کند که در فرآیند ضبط ویدئو به کاربران کمک شایانی می‌کند.

اواخر تابستان سال‌جاری، کمپانی اپل با برگزاری مراسمی تحت‌عنوان Wonderlust از سری آیفون ۱۵ به‌همراه ساعت‌های هوشمند اپل‌واچ اولترا نسل دوم و اپل‌واچ سری ۹ رونمایی کرد که با استقبال گسترده و میلیونی کاربران در سراسر جهان روبه‌رو شد. ازنظر زبان طراحی، آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس با یک دکمه جدید به‌نام اکشن به‌جای دکمه سایلنت یا قطع صدا وارد بازار شدند که قابلیت شخصی‌سازی را دراختیار کاربران می‌گذاشت تا بتوانند به انتخاب خودشان از آن برای کارهای مختلف مانند باز کردن برنامه دوربین یا قطع صدا بهره‌مند شوند. باوجوداین، به‌نظر می‌رسد غول فناوری کوپرتینو قصد دارد گام مهم‌تری را برای طراحی سری آیفون ۱۶ بردارد و دکمه جدیدی را برای بهبود رابط کاربری دوربین و فیلمبرداری معرفی کند.

درگذشته گزارش کردیم کمپانی اپل روی توسعه دکمه جدیدی کار می‌کند که برای دوربین مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما جزئیات دقیقی از مشخصات کاربردی وجود نداشت. بااین‌حال، امروز تحلیلگر سرشناس حوزه محصولات اپل و خبرنگار نشریه بلومبرگ، مارک گورمن، در خبرنامه هفتگی Power On با انتشار مقاله‌ای اظهار کرد دکمه اختصاصی کپچر (Capture) برای ضبط ویدئو در سری آيفون ۱۶ معرفی خواهد شد؛ البته نباید دراین برهه‌زمانی چنین سخنی را باور کرد، چراکه سیاست‌های اپل اجازه نمی‌دهد طراحی جدید در همان ابتدای راه برای مدل‌های پایه و پلاس استفاده شود.

سری آیفون 16 مجهز به دکمه کپچر

همان‌طورکه اشاره کردیم، دکمه کپچر جدید برای ضبط ویدئو و فیلمبرداری مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما هنوز اطلاعات دقیقی درباره طراحی آن و ابعاد در حاشیه‌های دستگاه مشخص نیست. درحال‌حاضر، سمت راست دستگاه، دکمه پاور را داریم و در سمت چپ دکمه‌های تنظیم صدا به‌همراه اکشن وجود دارند؛ بنابر‌این دوطرف دستگاه از دکمه‌های تنظیمات اولیه دست پوشیده است، اما باید دید اپل چه برنامه‌هایی برای دکمه کپچر دارد. یک منبع خبری در شبکه اجتماعی توییتر X اشاره کرد دکمه کپچر جایگزین آنتن mmWave 5G می‌شود، اما این آنتن برای مدل‌های جهانی حیاتی محسوب می‌شود و درصورت حذف آن تمام گوشی‌های پرچمدار سری آیفون ۱۶ بلااستفاده می‌شوند.

برای درک بهتر این‌موضوع باید یادآور شویم مدل‌های اختصاصی ایالات متحده آمریکا نیازی به آنتن mmWave ندارند و با سیم‌کارت الکترونیکی پشتیبانی می‌شوند. برهمین‌اساس، اپل به‌راحتی می‌تواند دکمه کپچر را جایگزین آن کند، اما برای مدل‌های جهانی امکان‌پذیر نیست. ازسوی‌دیگر، تیم طراحی غول فناوری کوپرتینو می‌خواهد این دکمه را به‌گونه‌ای طراحی کند که کاملا مناسب فیلمبرداری باشد؛ بدین‌معناکه باید در مناسب‌ترین جایگاه قرار بگیرد تا کاربران بتوانند بدون مشکل ازآن بهره‌مند شود. همچنین، این دکمه جدید خازنی خواهد بود و اپل می‌تواند چندین وظیفه دیگر را نیز برای آن تعریف کند تا کاربران بتوانند با شخصی‌سازی آن در بخش تنظیمات نهایت کاربری را داشته باشند.

درحال‌حاضر، دکمه جدید اکشن در آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس چندین وظیفه را انجام می‌دهد، اما کاربران باید دربخش منو تنظیمات یکی از آن‌ها را انتخاب کنند؛ این قابلیت به‌صورت پیش‌فرض روی سایلنت یا همان قطع صدا تنظیم شده که نیازمندی اصلی کاربران هنگام خواب یا جلسات کاری محسوب می‌شود. با‌این‌حال، برخی کاربران آن را روی برنامه دوربین یا فلش LED تنظیم می‌کنند که بسیار کاربردی هستند؛ همچنین، با انتشار نسخه iOS 17.2 گزینه جدید ترجمه به این دکمه اضافه شد که کاربران می‌توانند درصورت نیاز از آن برخوردار شوند. در انتها باید اشاره کنیم، تصور ما آن است که سال آینده دکمه اکشن برای نسخه‌های پایه عرضه می‌شود و مدل‌های پرو با حفظ طراحی قبلی از دکمه خازنی کپچر برخوردار خواهند شد، اما باید حداقل ۹ ماه دیگر برای ثابت شدن این‌موضوع صبور باشیم.

اخبار مرتبط: