کانسپت یا طرح مفهومی آیفون ۱۶ نشان می‌دهد اپل قصد دارد از طراحی قدیمی آیفون ۱۲ با چیدمان عمودی سنسورهای دوربین و LiDAR برای پشتیبانی از قابلیت‌های فناوری واقعیت افزوده استفاده کند.

همان‌طورکه می‌دانید، در سال‌جاری میلادی، اپل با معرفی آیفون ۱۵ سعی کرد شکاف سخت‌افزاری و طراحی را بین نسخه‌های پایه و پرو کاهش دهد که با موفقیت‌ تقریبا خوبی نیز همراه شد. به‌عنوان‌مثال، آیفون ۱۵ پایه و آیفون ۱۵ پلاس از تراشه سیلیکونی A16 بایونیک به‌همراه ۶ گیگابایت حافظه رم یکپارچه استفاده می‌کنند که عملکرد روان و منسجم را تضمین می‌کند. ازسوی‌دیگر، بخش طراحی از تغییرات چشمگیری برخوردار شد و اپل تصمیم گرفت قابلیت نوآورانه داینامیک آیلند را برای آن‌ها معرفی کند. اما این پایان ماجرا برای نسخه‌های استاندارد نیست، درواقع مهم‌ترین بخش در قسمت دوربین جریان دارد که از سنسور ۴۸ مگاپیکسلی با فناوری جدید چند لایه ساخته شدند که حتی در مدل‌های پرو وجود ندارد.

گزارش‌ها نشان می‌دهد کمپانی اپل قصد داشت با قرار دادن فناوری دوربین جدید برای مدل‌های پایه آن را به‌صورت جدی محک بزند تا درصورت کسب موفقیت‌های لازم سال آینده برای تولید سری آیفون ۱۶ پرو از آن بهره‌مند شود. ازسوی‌دیگر، امروز کانسپت جدیدی از آیفون ۱۶ منتشر شد که نشان می‌دهد اپل قصد دارد چیدمان سنسورهای آیفون ۱۶ پایه و آیفون ۱۶ پلاس را به‌صورت عمودی با الهام گرفتن از مدل قدیمی آیفون ۱۲ به‌همراه حسگر LiDAR و دکمه جدید اکشن طراحی کند؛ در ادامه به‌جزئیات بیشتری از کانسپ جدید اپل برای سری آیفون ۱۶ می‌پردازیم.

مشخصات دوربین ایفون ۱۶

قبل‌ازشروع باید خاطرنشان کنیم ما انتظارات بسیار زیادی از سری آیفون ۱۶ برای سال ۲۰۲۴ میلادی داریم؛ به‌عنوان‌مثال، بدیهی خواهد بود که نسخه‌های پرو به‌صورت کامل با عینک ویژن پرو همگام‌سازی شوند و سیستم دوربین با افزایش قابلیت‌ها بتواند جایگاه نخست را از هواوی و سامسونگ پس بگیرد. ازسوی‌دیگر مهم‌ترین بخش هوش مصنوعی خواهد بود که به‌صورت سخت‌افزاری برای آیفون ۱۶ عرضه می‌شود؛ سپس با سیستم‌عامل iOS 18 برای دستگاه سازگار نیز منتشر می‌شود، اما شاید به‌دلیل پشتیبانی از حافظه‌های پایین عملکرد آن‌ها با مشکلات شدید نرم‌افزاری مواجه شود.

البته باید خاطرنشان کرد اپل برای ساخت سری آیفون ۱۶ نیاز به حداقل ۱۲ گیگابایت حافظه رم یکپارچه دارد، چراکه هوش مصنوعی مولد بخش بزرگی از حافظه را اشغال می‌کند؛ براین‌اساس، دستگاه برای سایر پردازش‌ها نیاز به ظرفیت رم بالایی دارد تا تجربه کاربری در بالاترین سطح ممکن قرار داشته باشد. بااین‌حال، برای توضیح کانسپت جدید باید اشاره کنیم یک کاربر ناشناس شبکه اجتماعی توییتر X با نام مستعار Jia تصاویری را منتشر کرد که به‌نظر می‌رسد طراحی اولین مهندسان اپل برای آیفون ۱۶ پایه و پلاس مشابه نسل‌های گذشته است.

طی سال‌های اخیر، اپل تلاش بسیار زیادی برای توسعه فناوری واقعیت افزوده و واقعیت مجازی کرده تا بتواند عینک هوشمند ویژن پرو را برای کاربران عرضه کند. چندی پیش، گزارش‌ها از حوزه فناوری نشان داد اپل تلاش می‌کند قابلیت ضبط ویدئو سه‌بعدی را برای مدل‌های آیفون ۱۵ پرو در نسخه بتا سیستم‌عامل iOS 17.2 منتشر کند. آنچه ما دریافتیم آن است که قابلیت یادشده از سخت‌افزار دوربین و حسگر LiDAR برای ثبت عمق اشیا یا افراد در یک قاب استفاده می‌کند؛ اکنون کانسپت جدید نشان می‌دهد اپل از همین حسگر برای نسخه‌های پایه استفاده خواهد کرد.

تصویر ایفون ۱۶

براساس آنچه در تصاویر مفهومی مشاهده می‌کنید، حسگر LiDAR در همان نقطه‌ای قرار می‌گیرد که مدل‌های آيفون ۱۵ پرو یا نسل‌های گذشته قرار می‌گیرند؛ باتوجه‌به این موضوع، می‌توان گفت غول فناوری کوپرتینو برای اولین‌بار از سنسور LiDAR برای نسخه‌های استاندارد استفاده می‌کند. همچنین، طراحی سنسورهای دوربین به‌جای مورب به‌صورت عمودی قرار می‌گیرد؛ اگر به‌یاد داشته باشید اپل با معغرفی سری آيفون ۱۳ از طراحی مورب رونمایی کرد که به‌بهبود زبان طراحی کمک می‌کند. اکنون گزارش‌ها نشان می‌دهد اپل برای پشتیبانی بهتر برای فناوری واقعیت افزوده می‌بایست سنسورها را به‌صورت عمودی طراحی کند، اما نکته علمی برای آن منتشر نشده است.

علاوه‌براین، خالق این کانسپت آیفون ۱۶ در شبکه اجتماعی توییتر X مدعی شد اپل دکمه اکشن را برای مدل‌های استاندارد آیفون ۱۶ معرفی می‌کند تا تمایز میان همه نسخه‌ها به‌کمترین میزان ممکن در بخش طراحی برسد. ازسوی‌دیگر، سری آيفون ۱۶ از تراشه سری A18 با نسل دوم معماری پردازشی ۳ نانومتری TSMC به‌همراه فناوری N3E استفاده خواهد کرد قدرت خارق‌العاده‌ای به گوشی‌های نسل آينده می‌دهد که درمقایسه‌با سری آيفون ۱۵ عملکرد گرافیکی بهتری دارند.

اخبار مرتبط: