مدیرعامل اپل اعلام کرد فروش آیفون در بازار بزرگ چین به‌خوبی پیش می‌رود و چهار گوشی از پنج گوشی پرفروش در این کشور آیفون‌ها هستند؛ بنابراین سرمایه‌گذاران نباید نگران احیای دوباره کمپانی هواوی باشند.

روز گذشته، اپل گزارش مالی سالانه این کمپانی را اعلام کرد که نشان می‌داد درآمد گوشی‌های آیفون در سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ به ۴۳.۸ میلیارد دلار رسیده که درمقایسه‌با سه‌ماهه چهارم سال گذشته با ۴۲.۶ میلیارد دلار رشدی نسبتا یک میلیارد دلاری را تجربه کرده است. کارشناسان براین‌باورند، عرضه سری آيفون ۱۵ با قابلیت‌های پردازشی و گرافیکی فوق‌العاده باعث ترغیب کاربران به‌خرید پرچمدار اپل و سودآوری برای این کمپانی نامدار و محبوب شده است. باوجوداین، سرمایه‌گذاران غول کوپرتینو از بازگشت دوباره هواوی در چین نگران هستند و تصور می‌کنند با عرضه محصولات این کمپانی دیگر جایی برای اپل یا سایر سازندگان خارجی وجود ندارد.

براین‌اساس، مدیرعامل اپل، تیم کوک، در یک مصاحبه اخصاصی با شبکه خبری رویترز اظهار کرد در سه‌ماهه سوم سال‌جاری میلادی به‌دلیل صبوری کاربران برای عرضه سری آيفون ۱۵ شاهد یک رکود قابل‌توجه برای فروش گوشی‌های آیفون بودیم. در ادامه تیم کوک مدعی شد چهار گوشی از پنج گوشی برتر در کشور چین آیفون هستند، اما اشاره‌ای به‌نام این دستگاه‌ها نمی‌کند. باوجوداین، ما فرض می‌کنیم آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس در فهرست ادعایی تیم کوک وجود دارد، چراکه این دو نسخه پرچمدار صدها ویژگی‌ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری را درمقایسه‌با آيفون ۱۴ پرو و آيفون ۱۴ پرو مکس ارائه می‌کنند؛ همچنین نسخه آیفون ۱۵ استاندارد و پلاس نیز قابلیت‌های ویژه‌ای دارند که می‌توانند مورد توجه کاربران چینی قرار بگیرد.

علاوه‌براین، اپل از سرمایه‌گذاران می‌خواهد از حضور دوباره هواوی در بازار بزرگ چین نگران نباشند، چراکه هواوی از فناوری نسل‌های گذشته استفاده می‌کند و نمی‌تواند تهدیدی برای فروش گوشی‌های پرچمدار سری آیفون ۱۵ در چین باشد. اما ازسوی‌دیگر، گزارش‌ها نشان می‌دهد سری هواوی میت ۶۰ با فروشی معادل ۱.۶ میلیون دستگاه طی یک ماه توانسته از سری آيفون ۱۵ با ۴۰۰۰۰۰ هزار دستگاه پیشی بگیرد؛ همچنین پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که فروش گوشی‌های هوشمند هواوی تا سال آینده به ۱۰۰ میلیون می‌رسد که عددی بسیار قابل‌توجه و نگران‌کننده به‌نظر می‌رسد

فروش گوشی های آیفون

اگر بخواهیم به‌صورت تخصصی وارد این مسئله شویم، باید بگوییم با بازگشت پیروزمندانه هواوی به بازار داخلی چین باید سایر کمپانی‌های سازنده مانند سامسونگ یا حتی شیائومی باید نگران فروش دستگاه‌های پرچمدار مانند سری گلکسی اس ۲۴ یا سری شیائومی ۱۴ باشند. بااین‌حال، اوضاع برای اپل کمی پیچیده‌تر از سایر رقبا خواهد بود، چراکه دولت چین استفاده از گوشی‌های آیفون را برای کارمندان دولتی و مدیران به‌طورکامل ممنوع کرد و این افراد نمی‌توانند از گوشی‌‌های آمریکایی آیفون در محل کار استفاده کنند؛ بنابراین کارمندان ترجیح می‌دهد یک گوشی هوشمند مانند هواوی، شیائومی یا سایر برندهای چینی را خریداری کنند تا دچار مشکل نشوند.

ازسوی‌دیگر، اپل روز پنج‌شنبه اعلام کرد فروش کلی این کمپانی در کشور چین با ۲.۵ درصد کاهش فروش مواجه شده، اما این میزان به عرضه‌وتقاضای محصولاتی چون مک و آیپد بازمی‌گردد و هیچ ارتباطی با گوشی‌های آيفون ندارد. درحال‌حاضر، باید منتظر اخبار جدیدتر و موثق‌تر از منابع داخلی چینی باشیم تا ببینیم گزارش‌های فروش گوشی‌های هوشمند آیفون در این کشور چگونه پیش می‌رود. برخی کارشناسان براین‌باورند صبحت‌های کوک تنها برای آرام کردن سرمایه‌گذاران بوده و آیفون‌ها در این کشور دیگر محبوبیت سابق را ندارد. همچنین، چندی پیش، کوالکام گفته بود با هواوی با تولید تراشه آسیب‌های جبران ناپذیری به این کمپانی خواهد زد.

به‌عبارتی‌دیگر، کریستیانو آمون، مدیرعامل کوالکام، طی یک مصاحبه خبری اظهار کرد ورود دوباره هواوی به بازار گوشی‌های هوشمند با تراشه اختصاصی کرین 9000S می‌تواند تاثیر بسیار منفی روی کمپانی‌های آمریکایی و همچنین چینی بگذارد؛ وی به‌صورت دقیق‌تری اشاره می‌کند که بزرگ‌ترین مانع هواوی برای گرفتن جایگاه سایر رقبا استفاده از فناوری معماری پردازشی ۷ نانومتری محسوب می‌شود، اما در آینده‌ای نزدیک با بهینه‌سازی‌های بیشتر به‌کمک کمپانی نیمه‌رسانای چینی SMIC و ماشین لیتوگرافی EUV می‌تواند به تکنولوژی پیشرفته‌تری در این بخش دست پیدا کند. بااین‌حال، برخی پروژهش‌گران و کارشناسان می‌گویند اگر فناوری پردازنده کرین 9000S در سال ۲۰۲۴ بهبود نیابد، بار دیگر اپل و سایر رقبا به صدر جدول پرفروش‌ترین‌ها بازمی‌گردند.

اخبار مرتبط: