امروز تراشه M4 اپل به صورت غیر‌منتظره‌ای در کنار نسل جدید آیپد‌ها معرفی شد که نشان می‌دهد اپل برنامه‌ ویژه‌ای را برای تبلت‌های خود دارد. در بررسی این تراشه و مشخصات آن با ما همراه باشید.

انتظار می‌رفت که در این مراسم شاهد رونمایی از نسل جدید تبلت‌های حرفه‌ای اپل با تراشه M3 اپل باشیم اما ظاهرا اپل برنامه‌های دیگری را برای آن تدارک دیده است. در این مراسم علاوه بر معرفی تراشه سیلیکون جدید، شاهد به کار رفتن آن در آیپد‌های پرو بودیم که ممکن است معنای خاصی داشته باشد.

استفاده از تراشه M4 اپل در آیپد پرو نشان می‌دهد که این شرکت قصد دارد با تبلت‌های اقتصادی خود، درست مانند مک بوک‌ها برخورد کرده و آن‌ها را برای افراد حرفه‌ای‌تر آماده کند. این کار می‌تواند به معنای گسترده‌تر شدن سیستم‌عامل آیپد او اس برای برنامه‌های سنگین‌تر هم باشد اما نمی‌توانیم تا قبل از عرضه و بررسی آیپد جدید در این مورد اظهار نظر کنیم.

تراشه m4

تراشه جدید مثل نسل گذشته از لیتوگرافی 3 نانومتری استفاده می‌کند که شایعات منتشر شده بر مبنای ۲ نانومتری بودن آن را تکذیب می‌کند. طبق روال تراشه‌های سیلیکون، تراشه M4 هم بهبود‌هایی را در بخش عملکرد پردازشی و گرافیکی تجربه کرده اما در این نسل، تمرکز اپل روی بخش دیگری بوده است.

تراشه‌های سیلیکون اپل همواره از موتور‌های پردازش عصبی برخوردار بوده‌اند اما هیچ‌گاه از این موتور‌ها استفاده خاصی صورت نگرفته است. حالا اپل در نسل جدید از موتور‌های NPU برای کمک به عملکرد‌های هوش مصنوعی تراشه استفاده کرده که می‌تواند عملکرد آن‌ها را تا چند برابر از رقبا بیشتر کند.

M4 CHIP

مثل نسل‌های گذشته، رم، واحد پردازش و پردازنده گرافیکی در این تراشه به صورت یکپارچه طراحی شده‌اند که باعث تمایز آن از رقبا می‌شود. البته همچنان مشخص نیست که به دلیل بهره نبردن آیپد از سیستم خنک کننده فعال، عملکرد تراشه قرار است تا چه حد محدود شود و چه انتظار‌هایی می‌توان از آن داشت.

این موضوع از زمان مجهز شدن آیپد به تراشه‌های سیلیکون وجود داشت و می‌توان آن را منطقی دانست. مثل تلفن‌های همراه، آیپد‌ها هم از سیستم‌های خنک‌ کننده کوچکی استفاده می‌کنند که توانایی محدودی در دفع کردن گرما دارد. به همین دلیل، عملکرد این تراشه‌ها تا حد زیادی محدود می‌شود تا عملکرد دستگاه به دلیل دمای بالا مختل نشود.

در آینده باید دید که آیا تراشه M4 اپل قرار است با همین مشخصات در مک‌بوک‌ها استفاده شود یا غول کوپرتینویی قصد دارد تغییراتی را در آ‌ن‌ها اعمال کند. نظر شما در مورد آیپد‌های جدید اپل چیست؟ آیا این دستگاه‌ها بالاخره می‌توانند جایگزینی برای مک‌ها باشند؟ نظراتتان را با ما در بخش‌ کامنت‌ها به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط: آیپد پرو ۲۰۲۴ معرفی شد؛ کالبدی پیر با روحی جوان