یک منبع خبری معتبر اعلام کرد کمپانی اپل قصد دارد تراشه A19 Pro را با لیتوگرافی 3 نانومتری TSMC برپایه فناوری N3P تولید کند که تنها برای مدل‌های پیشرفته آیفون 17 پرو و آیفون 17 پرو مکس مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

همان‌طورکه می‌دانید، کمپانی اپل به‌عنوان بزرگ‌‌ترین مشتری TSMC توانست در سال 2023 میلادی از لیتوگرافی 3 نانومتری با فناوری N3B بهره‌مند شود که به‌واسطه‌آن قدرت پردازشی تراشه‌های A17 Pro و خانواده M3 درمقایسه‌با سایر پردازنده‌های موجود در بازار بیشتر شد! اکنون، سری آیفون 16 پرو به نسل دوم معماری 3 نانومتری TSMC با فناوری N3E مجهز می‌شود که به‌دلیل افزایش ابعاد مدار و ترانزیستورها قدرت رایانشی بیشتر از نسل فعلی خواهد شد. باوجوداین، یک منبع خبری از تایوان می‌گوید اپل برنامه‌ای برای بهره‌مندی از معماری 2 نانومتری برای ساخت تراشه A19 Pro ندارد و احتمالا از لیتوگرافی 3 نانومتری با تکنولوژی N3P استفاده خواهد کرد.

براساس آخرین اخبار و شایعات از حوزه فناوری، کمپانی TSMC روی توسعه لیتوگرافی 3 نانومتری تا پایان سال 2024 با ظرفیت 100/000 واحد در ماه کار می‌کند. وب‌سایت خبری TrendForce می‌گوید غول تایوانی می‌خواهد روی توسعه لیتوگرافی 2 نانومتری کار کند؛ درهمین‌راستا، دو نیروگاه در بائوشان هسینچو به‌صورت پیوسته با تمام توان درحال کار هستند. همچنین، تاسیسات دیگری در کائوسیونگ نیز با شتاب بیشتری درحال کار هستند که احتمالا ظرفیت اولیه آن‌ها بین 30000 تا 35000 در ماه خواهد بود که برای پشتیبانی از اولین نسل تراشه‌های 2 نانومتری کافی است.

تراشه A19 Pro لیتوگرافی 3 نانومتری N3P

گزارش‌ها نشان می‌دهد ظرفیت یادشده می‌تواند تا سال 2027 میلادی به 100/000 واحد در ماه برسد، اما مشخص نیست کدام‌یک از بزرگان تراشه‌سازی و گوشی‌های هوشمند به‌عنوان اولین مشتری لیتوگرافی 2 نانومتری با TSMC همکاری خواهند کرد. باتوجه‌به پیش‌روی اپل در صنعت تراشه‌سازی، به‌نظر می‌رسد مانند سال گذشته، این غول 3 تریلیون دلاری با TSMC قرارداد جدیدی برای خرید ظرفیت بالایی از معماری پردازشی 2 نانومتری را امضا خواهد کرد تا این فناوری برای سری گوشی‌های آيفون 18 مورد استفاده قرار بگیرد. درحال‌حاضر، سری آيفون 16 پرو با لیتوگرافی 3 نانومتری N3E معرفی می‌شود و سری آيفون 17 پرو با همان لیتوگرافی و فناوری N3P وارد بازار می‌شوند تا قدرت پردازشی چشمگیری را به‌نمایش بگذارند.

باتوجه‌به افشاگری‌ها و آمار، به‌نظر می‌رسد کمپانی اپل و سایر سازندگان مانند کوالکام و مدیاتک دو سال آینده را مشغول تولید تراشه‌های پیشرفته با لیتوگرافی 3 نانومتری با فناوری‌های N3E و N3P می‌کنند تا بتوانند هزینه‌های تولید را به‌صورت چشمگیری کاهش دهند، اما غول کوپرتینو برای تولید سری آيفون 18 پرو احتمالا از لیتوگرافی 2 نانومتری TSMC استفاده خواهد کرد که تحول عظیمی را در صنعت تراشه‌سازی رقم می‌زند! همچنین، کمپانی سامسونگ به‌صورت کاملا جدی مشغول توسعه لیتوگرافی 2 نانومتری است که طبق شایعات بازدهی بیشتری نسبت‌به TSMC دراین برهه‌زمانی دارد.

اخبار مرتبط: