گوگل به تازگی اولین پیش‌ نمایش از اندروید 14 نسخه توسعه‌دهندگان را منتشر کرده و به کاربران اجازه داده تا نیم‌نگاهی به نسخه بعدی این سیستم‌عامل محبوب داشته باشند. در نسخه آزمایشی اندروید 14 شاهد طراحی لوگوی جدیدی هستیم که ظاهرا از تم ماموریت‌ های فضایی ناسا الهام گرفته شده است. اما به نظر می‌رسد که تمرکز اصلی اندروید 14 به جای به‌روز‌رسانی‌های گرافیکی، بیشتر روی بهینه‌سازی پردازش‌های پس‌زمینه‌ای جهت کاهش مصرف انرژی و افزایش طول عمر باتری دستگاه بوده است.

نسخه چهاردهم سیستم عامل اندروید، سعی کرده با تبلت‌ها و گوشی‌های تاشو هم هماهنگی کاملی داشته باشد. گوگل می‌گوید که اندروید 14 با توجه به تجارب و ساختار اندروید 12L و اندروید 13 طراحی شده و از فرم فاکتورهای تبلت‌ها و گوشی‌های تاشو به خوبی پشتیبانی می‌کند.

همه می‌دانیم که مقوله امنیت، یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی است که در هر نسخه جدید از اندروید مورد توجه قرار می‌گیرد. اندورید 14 نیز برای تأمین هرچه‌ بیشتر امنیت کاربرانش، مانع نصب و راه‌اندازی برنامه‌های قدیمی اندرویدی می‌شود. به عبارت دقیق‌تر، اندروید 14 به شما اجازه نمی‌دهد که برنامه‌های سازگار با نسخه‌های پایین‌تر از اندروید 6 را رو دستگاه خود نصب کنید.

اندازهه صفحه در اندروید ۱۴

گوگل همچنین چندین بهینه‌سازی امنیتی جدید را در اندروید 14 پیاده‌سازی کرده تا مانع هرگونه تغییر یا تزریق کد شود. همچنین پشتیبانی از قابلیت‌های مدیریت اعتبارات (Credential Manager) و کلید ورود (Passkey) هم به اندروید 14 اضافه شده تا بهتر بتواند فرآیندهای مربوط به دسترسی و ورود به سیستم را کنترل کند.

نسخه چهاردهم اندروید همچنین دارای قابلیتی برای تغییر غیرخطی اندازه فونت‌های نوشتاری است. به این ترتیب کاربر می‌تواند برای هر بخش، اندازه فونت مورد نظر خودش را تنظیم کند. به عنوان مثال فونت متن پیامک‌ها را بزرگ‌تر کند، در حالی که فونت نام اپلیکیشن‌ها در صفحه اصلی ثابت باقی می‌ماند.

پیش‌نمایش دوم نسخه توسعه‌دهندگان اندروید 14 قرار است در فروردین ماه منتشر شود. گوگل از این به بعد، تا زمان عرضه رسمی نسخه پایدار اندروید 14 در شهریور یا مهر ماه سال آتی، هر ماه به انتشار نسخه‌های آزمایشی جدید ادامه خواهد داد.

اولین نسخه توسعه‌دهندگان اندروید 14 با گوشی‌های پیکسل 7 پرو، پیکسل 7 معمولی، پیکسل 6a، پیکسل 6 پرو، پیکسل 6، پیکسل 5a 5G، پیکسل 5 و پیکسل 4a 5G سازگار است. شما می‌توانید از سایت رسمی اندروید این نسخه آزمایشی را دانلود و نصب کنید.

خبر مرتبط:‌ کدام محصولات سامسونگ اندروید ۱۳ دریافت کرده‌اند؟