شنیده‌ها حاکی است که محل فروش گوشی‌های دزدی در همسایگی کشور و آن‌سوی مرزهای افغانستان است و این گوشی‌ها پس از قاچاق با قیمت چندبرابر به فروش می‌رسند.

همان‌طور که مشخص است رابطه مستقیمی بین بالا رفتن قیمت گوشی‌های موبایل و افزایش دزدی این محصولات وجود دارد. به‌طوری‌که طی روزهای اخیر طبق گزارش تعدادی از ماموران نیروی انتظامی آمار سرقت تلفن همراه به‌شدت افزایش یافته و به‌تبع آن شکایت‌های دریافتی در این رابطه نیز بیشتر از قبل شده است.

اما سوالی که دراینجا مطرح می‌شود این است که سرنوشت گوشی‌هایی که به سرقت می‌روند چه می‌شود؟ طبق اظهارنظر یکی از ماموران نیروی انتظامی که درگیر جستجو و پیگیری ماجراهای مختلف سرقت موبایل بوده این دستگاه‌ها ابتدا در مناطقی که پاتوق افرادی هستند که مال دزدی را می‌خرند معامله شده و به‌فروش می‌روند و بعد از آن به‌دست قاچاقچیان افتاده و بسته به برند تلفن همراه بعد از گذشت مدتی به کشور افغانستان قاچاق می‌شوند.

این مامور می‌گوید که اگر گوشی مسروقه آیفون باشد در عرض مدت زمان کمتر از یک هفته به آن سوی مرز برده شده و به‌دست مشتریان آن‌جا می‌رسد اما اگر دستگاه محصول کمپانی اپل نباشد فرد سارق برای فروختن آن با مشکل بیشتری مواجه می‌شود و به سهولت نمی‌تواند آن را به فروش برساند درنتیجه گوشی به‌سرقت رفته زمان بیشتری در کشور باقی می‌ماند و شانس پیدا کردن آن هم بالاتر می‌رود.

گفتنی است که از زمان اجرایی شدن قانون رجیستری در کشور و ثبت شماره IMEI مربوط به هر دستگاه تلفن همراه، در سامانه همتا دیگر سارقان نمی‌توانند گوشی‌های مسروقه را به‌راحتی در کشور بفروشند زیرا به‌آسانی قابلیت ردگیری دارند. بنابراین سارقان، این دستگاه‌ها را به‌صورت تکه تکه شده و اجزا و قطعات جدا از هم در بازاری به اسم بازار گوشی خرد به فروش می‌رسانند و یا در حالت دیگر اینکه آن‌ها را به قاچاقچیان گوشی می‌فروشند و در نهایت محل فروش گوشی‌های دزدی کشورهای همسایه است و این دستگاه‌ها سر از کشورهای افغانستان و پاکستان درمی‌آورند.

هرچند که در گذشته، سرقت گوشی اغلب توسط افرادی صورت می‌گرفت که معمولا وابسته به باند خاصی نبودند اما این روزها به‌دلیل بالا رفتن چشمگیر قیمت گوشی‌ها به‌گفته ماموران باندهایی در نقاط مختلف مستقر شده‌اند که اقدام به‌سرقت شبکه‌ای تلفن همراه می‌کنند. براین اساس استفاده از گوشی در مکان‌های عمومی نیازمند دقت و هوشیاری بیشتری از سمت کاربران است تا از به‌سرقت رفتن دستگاهشان جلوگیری کنند.

اخبار مرتط: فناوری Privacy Screen اپل از سرقت آیفون جلوگیری می‌کند؛ راه‌کاری جدید برای حفظ اطلاعات