یک یوتیوبر کره‌ای با انتشار ویدئویی نشان می‌دهد که علت عملکرد پایین تراشه A17 Pro به‌‌دلیل استفاده معماری پردازشی ۳ نانومتری TSMC است.

براساس گزارش‌ها، سری آیفون ۱۵ پرو با مشکلات فراوانی دست‌وپنجه نرم می‌کند که باعث نارضایتی گسترده کاربران شده است. به‌عنوان مثال، طی روزهای اخیر افزایش دمای داخلی آیفون ۱۵ پرو به یکی از بحث‌براینگیزترین موضوعات دنیا فناوری تبدیل شده و افراد زیادی در شبکه‌های اجتماعی درباره دلایل آن گمانه‌زنی می‌کنند. اما یکی از جالب‌ترین مواردی که می‌‌توان اشاره کرد متورم شدن باتری یک کاربر شبکه اجتماعی ردیت بود که با انتشار تصویری نشان داد نمایشگر دستگاه از بدنه جدا شده است.

باوجوداین، اپل با انتشار بیانیه‌ای مشکلات آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس را پذیرفت و اعلام کرد به‌زودی با انتشار آپدیت نرم‌افزاری برای سیستم‌عامل iOS 17 برای همیشه به‌ این ماجرا پایان می‌دهد؛ بنابراین درمی‌یابیم که مشکل افزایش دما داخلی آيفون‌های نسل جدید به‌دلیل فریم تیانیومی یا نبود فن خنک‌کننده نیست. امروز، یک افشاگر توییتری X، به‌نقل از یک یوتیوبر کره‌ای، بیان کرد معماری پردازشی ۳ نانومتری تراشه A17 Pro باعث کاهش عملکرد دستگاه می‌شود.

در ابتدا، یوتیوبر کره‌ای توضیح می‌دهد اپل قصد داشت از معماری پردازشی ۳ نانومتری برای تراشه A16 بایونیک استفاده کند که به‌دلیل نامعمولی کمپانی تایوانی TSMC نتوانست آن را در زمان‌بندی مناسب به‌سرانجام برساند؛ برهمین‌اساس، غول ساکن کوپرتینو مجبور شد از معماری پردازشی ۳ نانومتری استفاده کند. اما نکته‌ای که باید مورد توجه قرار بگیرد آن است که اپل تراشه A16 بایونیک برای معماری یادشده آماده‌سازی و طراحی کرده بود، اما برای معماری ۴ نانومتری مجبور ساختار و طراحی دوباره بازنگری کلی کند.

تراشه a17 pro

ادامه ویدئو مشاهده می‌کنیم که یوتیوبر موردبحث درباره نکات بسیار خاص و پنهان صحبت می‌کند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توانیم به استفاده از تراشه A15 بایونیک شتاب‌یافته به‌جای تراشه A16 برای آیفون ۱۴ پرو و پرو مکس اشاره کنیم. وی به‌صراحت می‌گوید اپل به‌دلیل قدرت‌مند بودن تراشه‌هایش در سال ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ و عملا بی‌رقیب بودن آن‌‌ها به‌فکر بهره‌مندی از تراشه تقویت‌شده سال گذشته به‌جای A16 افتاد. باوجوداین، عملکرد پردازنده گرافیکی ۳ نانومتری در آزمایش‌های داخلی اپل افت شدیدی داشت؛ بنابراین غول فناوری آمریکایی مجبور شد پردازنده‌ گرافیکی را نیز با جایگزین کند.

علاوه‌براین، برنامه‌های اپل نشان می‌داد قصد دارد از فناوری رهگیری پرتوی برای تراشه A16 بایونیک استفاده کند که بنابه‌دلایلی معرفی آن را یک‌سال عقب انداخت. این فناوری به نور و عمق رنگ تصاویر کمک بسیاری می‌کند و باعث می‌شود تجربه کاربری فوق‌العاده بهتر و پویاتر باشد. به‌بیانی دقیق‌، فناوری رهگیری پرتوی تنها در کارت‌های گرافیکی کامپیوتری و کنسول‌های بازی نسل نهم مورد استفاده قرار می‌گیرد، چراکه سخت‌افزار قدرت‌مندی را می‌طلبد. براین‌اساس، بهره‌مندی از چنین تکنولوژی قدرت‌مندی برای یک تراشه تقویت‌یافته امکان‌پذیر نیست.

درانتهای ویدئو، یوتیوبر اشاره می‌کند باتوجه‌به کد‌ها و اسم‌رمز تراشه A17 Pro اکنون با یک تراشه A16 بایونیک طرف هستیم که قرار بود سال گذشته معرفی شود. به‌عبارتی دقیق‌تر، اسم‌رمز H15 COLL و فناوری معماری پردازشی ۳ نانومتری توضیح می‌دهد که اپل یک سال از برنامه‌هایش عقب است و تنها برای جبران نام پردازنده‌ها را تغییر داده است.

اخبار مرتبط: