از اتفاقات قابل توجه سال قبل در حوزه فناوری، اعطاء تسهیلات تولید موبایل به 100 شرکت از سمت دو وزارت‌خانه صمت و ارتباطات بود.

سید حسین سادات حسینی، رئیس کمیسیون تخصصی موبایل و لوازم جانبی اتاق اصناف درباره اعطای تسهیلات به شرکت‌ها گفت که سال 1402 برای 100 شرکت فعال تولیدی، پس از طی مراحل قانونی موردنیاز تسهیلات تولید تلفن همراه با پشتوانه حمایت دولتی درنظر گرفته شد.

حسینی افزود بعد از اینکه مجوزها بررسی و تسهیلات اعطاء شد در گام بعد گرفتن مجوزهای جدید برای این شرکت‌ها منوط به یک سری بررسی‌ها خواهد بود. او این اقدامات را در زمینه راستی آزمایی از این شرکت‌ها عنوان کرد که مشخص شود آیا اعتبارات و امکانات دریافتی را در زمینه تولید تلفن همراه به کار گرفته‌اند یا خیر.

رئیس کمیسیون تخصصی موبایل و لوازم جانبی اتاق اصناف ایران در ادامه گفت که بررسی‌هایی که از شرکت‌ها در این زمینه انجام می‌شود زمان‌بر بوده و مستلزم دقت زیادی است.

البته تولید گوشی در داخل کشور از سال‌ها قبل در دستور کار قرار گرفته که اولین نمونه در این زمینه مربوط به گوشی‌های برند صاایران در دهه هفتاد است. اگرچه قابلیت متن‌ باز اندروید موانع نرم‌افزاری تولید گوشی را از بین برده است اما در بحث تامین قطعات لازم، به‌دلیل شرایط تحریم، ساخت گوشی‌های هوشمند داخلی با مشکلات فراوانی روبه‌رو است.

همچنین دولت علاوه‌بر درنظر گرفتن تسهیلات تولید موبایل برای شرکت‌های خواستار، در اقدامی حمایتی تعرفه واردات گوشی به کشور را نیز افزایش داد. براین‌اساس در سال جدید حقوق ورودی گوشی‌ها در رویه‌‌های پستی و مسافری با افزایش مواجه شده است که این افزایش شامل گوشی‌های وارد شده از مناطق آزاد هم می‌شود.

لازم به‌ذکر است که وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف شده است تا درآمد ناشی از حقوق ورودی گوشی‌ها را به‌منظور توسعه و تجهیز زیرساخت‌های صنعت میکروالکترونیک به ردیف درآمدی 110410 واریز کند.

اخبار مرتبط: درآمد دولت از حقوق ورودی گوشی بالای ۶۰۰ دلار دو برابر می‌شود