اپل با چالش‌های جدی در‌فروش سری آیفون 15 روبرو شده‌است، اما مدل‌های قدیمی‌تر آیفون 14 و آیفون 14 پلاس تاحدودی کمک می‌کنند تا‌روند فروش در‌ بازار حفظ شود.

در‌ آستانه‌ رونمایی اپل از‌سری آیفون 16، کمپانی در‌تلاش است تا موجودی آیفون 15 را به‌میزان قابل توجهی کاهش دهد. اما به‌نظر می‌رسد این مأموریت برای غول فناوری کوپرتینو چندان آسان نیست. اکنون داده‌های اخیر نشان می‌دهد که حفظ روند فروش آیفون 15 با چالش‌های جدی روبه‌رو بوده و این غول فناوری را به‌تکاپو انداخته‌است. هرچند مدل‌های قدیمی‌تر تا حدی توانسته‌اند این کاهش فروش را جبران کنند، اما این موضوع نمی‌تواند چالش بزرگ اپل در فروش گوشی‌های جدیدتر را پنهان کند. به‌زودی با‌عرضه آیفون 16 به‌بازار، اپل در‌معرض یک آزمون سخت قرار خواهد‌گرفت.

بر‌اساس آخرین تحقیقات موسسه Consumer Intelligence Research Partners (CIRP)، نتایج جدیدی از‌فروش آیفون در سه‌ماهه سوم منتشر شده‌است. متأسفانه، اخبار مثبتی پیرامون سری آیفون 15 به‌گوش نمی‌رسد که‌ نشان می‌دهد احتمالا مصرف‌کنندگان به‌دلیل مشکلات مالی یا انتظار برای آیفون 16 دست از خرید کشده‌اند. همچنین، سری آیفون 16 پرو به‌دلیل قابلیت‌های هوش مصنوعی Apple Intelligence و مشخصات سخت‌افزاری بهبودیافته مورد انتظار تعداد زیادی از علاقه‌مندان به پرچمداران اپل است. بر‌اساس داده‌ها، چهار مدل آیفون 15، تنها 67 درصد از کل فروش آیفون ها را به خود اختصاص داده‌اند که این موضوع می‌تواند زنگ خطری برای اپل باشد.

با‌وجوداین‌که رقم فروش آیفون 15 نسبتا قابل‌‌قبول است، سری آیفون 14 عملکرد به‌مراتب بهتری داشته و 79 درصد از‌کل فروش را در‌همان سه‌ماهه به‌خود اختصاص داده‌است؛ همچنین، آیفون 15 استاندارد 19 درصد از‌کل فروش را به‌خود اختصاص داده که کمتر‌از سهم 24 درصدی آیفون 14 است. آیفون 15 پرو مکس شاید تنها مدل استثنایی این‌سری باشد‌ که سهم فرو‌ش 22 درصدی را حفظ کرده و با آیفون 14 پرو مکس برابری می‌کند. به‌نظر می‌رسد لنز تله‌‌فوتو تتراپریسم، برگ برنده آیفون 15 پرو مکس در‌جذب مشتریان بوده‌است؛ این قابلیت منحصر‌به‌فرد تنها در‌این مدل ارائه می‌شود و می‌تواند دلیل اصلی حفظ جایگاه آیفون 15 پرو مکس در بازار نسبت‌به سایر مدل‌های آیفون 15 باشد.

اپل با عرضه آیفون 15 دست و پنجه نرم می کند، اما مدل های نسل قدیمی این شرکت به حفظ شتاب از دست رفته کمک می کنند

در‌حالی‌که آیفون 15 نتوانسته انتظارات فروش اپل‌را برآورده‌کند، مدل‌های قدیمی‌تر این‌کمپانی مستقر‌در کالیفرنیا تا‌حدی توانسته‌اند این کمبود‌ را جبران کنند. آیفون 14 و آیفون 14 پلاس با‌قیمت مناسب‌تر، توانسته‌اند 17 درصد از‌سهم بازار را به‌خود اختصاص دهند و به‌نوعی ناجی اپل در‌این سه‌ماهه باشند. در‌مقام‌مقایسه، آیفون 13 و 13 مینی در‌مدت مشابه سال گذشته تنها 11 درصد از‌سهم بازار را در‌اختیار داشتند. جالب اینجاست آیفون 13 با‌وجود قدیمی‌تر بودن، عملکرد بهتری نسبت‌به آیفون 13 مینی داشته و 10 درصد از‌سهم بازار‌را به‌خود اختصاص داده‌است.

به‌رغم‌این‌که تحلیلگران بازار، آینده‌ سری آیفون 16 را چندان روشن نمی‌بینند، غول کوپرتینویی با اعتمادبه‌نفس به‌استقبال این محصول جدید می‌رود. اپل به تامین‌کنندگان خود دستور تولید 90 میلیون دستگاه آیفون 16 را برای‌سال 2024 داده‌است که نشان می‌دهد اپل انتظار تقاضای بالایی برای هرچهار مدل آیفون 16 دارد.

یکی‌از ویژگی‌های جذاب آیفون 16 پرو، لنز تله‌پریسکوپ تتراپریسم‌ است‌ که پیش‌از‌این تنها در آیفون 15 پرو مکس وجود داشت. با‌توجه‌به قیمت پایین‌تر آیفون 16 پرو نسبت‌به مدل پرو مکس، احتمالاً بسیاری‌از کاربران به‌خرید آن ترغیب خواهند شد. باید منتظر ماند و دید آیا پیش‌بینی‌های تحلیلگران درست‌از آب در‌می‌آید یا اپل با آیفون 16 ورق را بر‌می‌گرداند و بار‌دیگر بازار‌را شگفت‌زده خواهد‌کرد.