افزایش قیمت گوشی مشکلی است که این روزها همه کاربران را به دردسر انداخته است، اما اینکه بدانیم گوشی موبایلی که می‌خریم با چه نرخ دلاری به دستمان رسیده، موضوع جذابی خواهد بود.

بالا رفتن قیمت دلار در چند سال گذشته باعث شد که تقریبا همه اقلام به‌ویژه گوشی‌های موبایل با افزایش بهای زیادی همراه شود و از سوی دیگر اجرای طرح رجیستری اگرچه جلوی واردات قاچاق را گرفت، اما نهایتا در بالا رفتن هزینه خرید گوشی بی‌تاثیر نبود.

بر‌این‌اساس درحالی‌که کاربران در سراسر دنیا موقع خرید گوشی، تنها هزینه ثابت دستگاه را پرداخت می‌کنند، کاربران ایرانی علاوه‌بر قیمت دلاری، باید هزینه گمرک و رجیستری گوشی را نیز بپردازند که به این ترتیب تقریبا هر گوشی که بیش از ۶۰۰ دلار قیمت داشته باشد بنابر ارزش دلاری دستگاه، تا ۲۵ درصد مشمول هزینه کمرگ، مالیات، ارزش افزوده و رجیستری می‌شود که به قیمت دلاری پایه گوشی هم اضافه می‌شود.

در این مقاله به هزینه‌هایی که باید برای خرید یک گوشی پرداخت کنید می‌پردازیم.

تمام گوشی‌های هوشمند مشمول رجیستری هستند یعنی هر دستگاه موبایلی که وارد کشور می‌شود، چه به شکل مسافری چه تجاری به محض ورود به کشور مشمول پرداخت هزینه‌هایی همچون گمرک، مالیات، ارزش افزوده و رجیستری در سامانه همتا خواهد شد.

برای مثال اگر شما هنگام سفر خارجی، گوشی تلفن همراهی خریده باشید که حدود ۱۰۰۰ دلار قیمت دارد، اگر با دلار ۵۰ هزار تومانی هم حساب کنید، باید قیمت این گوشی حدود ۵۰ تا ۵۵ میلیون تومان برای شما تمام شود که در این صورت مثل همه دنیا باید قیمت تمام شده گوشی برای‌تان این رقم باشد، اما در ایران موضوع کمی متفاوت است.

شما حدود ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان بنابر قیمت دلار، فقط موظف به پرداخت هزینه گوشی خام هستید. مرحله بعد پرداخت هزینه گمرکی است که درصورت واردات مسافری، پس از پر کردن فرم خوداظهاری در گمرک فرودگاه که شامل اطلاعاتی همچون شماره سریال گوشی (IMEI)، تاریخ تولد و کد ملی مسافر می‌شود. سپس کاربر تا یک ماه فرصت دارد به سامانه گمرک و سایت پنجره واحد مراجعه کرده و با انتخاب مدل و برند گوشی، اقدام به پرداخت هزینه گمرکی کند که برای یک گوشی هزار دلاری، رقمی حدود ۱۳ میلیون تومان است. بر‌این‌اساس اگر یک گوشی را به شکل مسافری به کشور وارد کنید قیمت تمام شده برای شما حدود ۶۵ تا ۷۰ میلیون تومان خواهد بود.

اما اگر این گوشی به شکل تجاری وارد کشور شود، علاوه‌بر هزینه گمرکی که معادل ۲۲.۵ درصد قیمت دلاری گوشی محاسبه می‌شود، ۷ تا ۱۰ میلیون تومان هم به قیمت کل گوشی برای خدمات گارانتی تعلق می‌گیرد و ۷.۵ درصد قیمت کل گوشی هم بر‌اساس تصویب اتحادیه صنف دستگاه‌های مخابراتی و ارتباطی و لوازم جانبی، برای دستگاه در نظر گرفته می‌شود که به این ترتیب، حدود ۷ تا ۸ میلیون تومان هم به قیمت گوشی اضافه می‌شود. بنابراین قیمت تمام شده یک گوشی هزار دلاری تقریبا ۸۵ تا ۹۰ میلیون تومان برای‌تان هزینه دارد.