کمپانی اپل قصد دارد حق مالکیت لوگوی سیب را از آن خود کند؛ از این رو یک شرکت سوئیسی تجارت میوه با بیش از یک قرن سابقه را به‌دلیل داشتن لوگویی مشابه مجبور به تغییر لوگو می‌شود.

براساس گزارشی از خبرگزاری Wired UK، اپل می‌خواهد یک شرکت تجارت میوه به‌نام Fruit Union Suisse که بیش از ۱۰۰ سال سابقه دارد و یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین کمپانی‌های حاضر در این کشور محسوب می‌شود را مجبور به تغییر لوگو کند. این شرکت بیش از ۷۰ سال است که از لوگوهایی با طرح سیب قرمز و صلیب که مشابه پرچم سوئیس است استفاده می‌کند که احتمالا در دعوای حقوقی در برابر این غول کریپتونی تسلیم شود.

این غول فناوری به دنبال حقوق مالکیت معنوی یک سیب واقعی در سوئیس است. سوابق سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) نشان می‌دهد که اپل این تاکتیک را در کشورهایی نظیر ژاپن، ترکیه، ارمنستان و چندین کشور دیگر پیاده کرده و توانسته است حقوق مالکیتی لوگو سیب را بگیرد.

اپل حق تصاویر سیب را می خواهد

جیمی ماریتوز، مدیرعامل این شرکت سوئیسی می‌گوید: ما برای درک این موضوع مشکل داریم که چرا یک کمپانی مانند اپل باید برای حقوق مالکیتی لوگو سیب در کشور ثالث این چنین ابراز نگرانی کند و سعی در تصاحب آن داشته باشد. ما در کمپانی خود هیچگاه چنین مشکلی نداشته‌ایم، درغیر این‌صورت سال‌ها پیش می‌توانستیم از آن برای استفاده از لوگو خودمان شکایت کنیم.

پیگیری حقوقی این موضوع در سوئیس در سال ۲۰۱۷ توسط اپل شروع شد؛ زمانیکه کمپانی سوئیسی در آن سال درخواست حقوق مالکیتی لوگو سیاه و سفید از سیب گرنی اسمیت را ثبت کرد. بنیاد بین‌المللی مطبوعات (IPI) نیز تصاویر عمومی مانند سیب را در مالکیت عمومی می‌داند.

ماه گذشته میلادی، اپل به این تصمیم اعتراض کرد و این پرونده قضایی در دادگاه‌های سوئیس فقط به محصولاتی می‌پردازد که اپل علامت تجاری را برای آن‌ها دریافت می‌کند. ماریتوز می‌گوید از واکنش اپل بسیار نگران است؛ چراکه این کمپانی برخورد بسیار سختی در خصوص پرونده دارد و تلاش می‌کند قوانین مربوطه را زیر پا بگذارد.

ایرن کالبولی، استاد دانشکده حقوق دانشگاه A&M تگزاس که یکی از همکاران دانشگاه ژنو است، خاطرنشان می‌کند که در سوئیس، شرکت‌هایی نظیر Fruit Union Suisse، با سابقه طولانی در برابر هرگونه شکایتی از حمایت‌های دولتی برخوردار هستند و از آن‌ها تا حد امکان محافظت می‌شود.

از طرف دیگر، وی اظهار کرد: شرکت‌های بزرگ با سهام‌های میلیارد دلاری مانند اپل اغلب می‌توانند شرکت‌های کوچ‌کتر و کم‌ارزش‌‌تر را برای انجام خواسته‌هایشان وادار به ‌هر کاری بکنند، چراکه سیستم قضایی بیشتر طرف کمپانی‌هایی است که از ارزش سهام بیشتری برخوردار هستند. بر همین‌ اساس، گاهی اوقات شرکت‌های کوچک از طرح شکایات قانونی در برابر شرکت‌های بزرگ سرباز می‌زنند.

لوگو شرکت سوئیسی تجارت میوه

در انتها باید بگوییم که اپل تنها شرکتی نیست که نام رایجی از میوه یا اقلام دیگر به‌ثبت تجاری رسانده است. مایکروسافت دیگر شرکت آمریکایی با نرم‌افزار محبوب ویندوز چنین کاری را انجام داد. گزارشی از سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ نشان می‌دهد که اپل پرونده‌های قضایی زیادی را برای محافظت از حقوق مالکیتی لوگو نسبت به سایر کمپانی‌های فناوری مانند گوگل، مایکروسافت، متا و آمازون تشکیل داده است.

اپل تنها شرکت فناوری نیست که نام اقلام رایج را علامت تجاری کرده است. مایکروسافت این کار را با ویندوز و آمازون با پرایم انجام داده است. با این حال، گزارشی که سال‌های 2019-2021 را پوشش می‌دهد، حاکی از آن است که در آن دوره اپل پرونده‌های بیشتری را برای محافظت از IP خود نسبت به مجموع مایکروسافت، گوگل، فیس‌بوک و آمازون تشکیل داده است.

البته تنها در یک مورد، اپل برای استفاده از طراحی ساعت خطوط راه آهن سوئیس در سیستم‌عامل‌های آی‌اوس ۱۶ و آیپد اواس ۱۶ مجبور شد ۲۱ میلیون دلار غرامت بپردازد؛ طراحی این ساعت در سال ۱۹۴۴ توسط هانس هیلفیکر مهندس سوئیسی انجام شد.

اخبار مرتبط: تغییرات ویجت‌ها و مدیریت استیج در iPadOS 17