در راستای برنامه‌های شگفت‌انگیز اپل برای سری مک در سال آینده، امروز تحلیل‌گری خبر از بازطراحی مک پرو و مک استودیو به همراه رونمایی از سری تراشه قدرتمند M4 داد.

امسال با عرضه آیپد پرو، شاهد نسخه پایه تراشه M4 بودیم که به معنای واقعی کلمه، عملکردی طوفانی داشت و توانست رضایت‌بخش ظاهر شود. با‌این‎‌حال، تا به این لحظه اطلاعی از عملکرد تراشه‌های M4 پرو و M4 مکس نداریم. حال مشخص شده که اپل برای سال آینده قصد دارد مک‌های خود را به این تراشه‌ها مجهز کرده و علاوه بر این، تغییراتی در ظاهر این دستگاه‌های موردانتظار نیز اعمال کند.

تراشه M4 بر پایه معماری پردازنده سه نانومتری شرکت TSMC خلق شده و از نظر عملکردی، شباهت‌هایی به تراشه M3 دارد که این نیز با معماری مشابه خلق شده است. همانطور که می‌دانید، در مراسم WWDC نیز خبری از معرفی مک‌های جدید نبود که برای اپل عجیب تلقی می‌شود. مارک گرمن از نشریه بلومبرگ در گزارشی عنوان کرده که اپل قصد دارد مک‌های خود را در سال جاری به تراشه‌های M4 پرو و M4 مکس مجهز کند. احتمالاً منظور وی از این دستگاه‌ها، مدل‌های 14 و 16 اینچی مک‌بوک‌های شرکت اپل باشد. از طرف دیگر، سال آینده نیز باید انتظار بازطراحی مک پرو و مک استودیو را داشته باشیم که برای آنان نیز اپل قصد استفاده از تراشه‌های قدرتمند سری M4 را دارد. معرفی این دستگاه‌ها احتمالاً در رویدادی در بهار یا تابستان موکول می‌شود.

انقلاب اپل با تراشه M4

در گزارش مارک گرمن عنوان شده: «مک مینی جدید، یکی از دستگاه‌های آپدیت شده اپل است که قرار است در ماه‌های آینده به بازار عرضه شود. علاوه بر این، اپل قصد دارد نسخه‌هایی از آی‌مک دسکتاپ و مک‌بوک پرو را با تراشه‌های سری M4 مجهز کرده و همین امسال، در دسترس قرار دهد. در نهایت، برای بهار سال آینده سری مک‌بوک ایر و برای اواسط سال نیز مک پرو و مک استودیو در برنامه این شرکت قرار گرفته‌اند».

سال آینده برای اپل شلوغ و پرکار خواهد بود زیرا این غول آمریکایی قصد دارد تمامی دستگاه‌های خود را بروزرسانی کرده و آنان را به جدیدترین و قدرتمندترین سری تراشه‌های خود، یعنی M4 مجهز کند. گرمن ادعا می‌کند که مک‌بوک ایرهای با تراشه M4 قرار است در بهار رونمایی شوند و اگر به الگوی معرفی‌های اپل در سال‌های گذشته نگاهی بیندازیم، از مک پرو و مک استودیو در زمانی پس از معرفی مک‌بوک ایر پرده‌برداری خواهد شد. پس انتظار داریم این دو دستگاه مورد انتظار، در تابستان سال 2025 عرضه و در دسترس کاربران قرار بگیرند.

معرفی مک‌های جدید، با زمان برگزاری مراسم WWDC توسط این شرکت نیز همگام است. این مراسم در ماه ژوئن برگزار شده و در طی آن، سیستم عامل iOS 19 به همراه آپدیت‌های جدیدی برای محصولات متنوع اپل، رونمایی خواهند شد. یکی از خواسته‌های کاربران، رونمایی از Apple Intelligence و ویژگی‌های آن بری دستگاه‌های مک است زیرا اپل هوش مصنوعی خود را بر روی گوشی و آیپدهایش متمرکز کرده و کمی به مک‌ها بی‌توجهی کرده است.

در نهایت، شایعاتی مبنی بر بازطراحی مک پرو و مک استودیو نیز به گوش می‌رسند و امیدواریم که درست از آب دربیایند زیرا این دستگاه‌ها مدت طولانی است که با ظاهری مشابه تولید می‌شوند. در گزارش بلومبرگ عنوان شده که مک مینی تغییرات زیادی از لحاظ ظاهری خواهد داشت تا تبدیل به دستگاهی کوچک با سخت‌افزاری بسیار قدرتمند شود. تمامی این پیشرفت‌ها را باید مدیون تراشه M4 بود که علی‌رغم مصرف بسیار کم، قدرتی بیشتر از سایر تراشه‌ها ارائه می‌دهد.