گزارش‌ها نشان می‌دهد سری آیفون 16 با تراشه A18 معرفی می‌شود و دیگر تفاوتی بین مدل‌های پرو و استاندارد نخواهد بود.

شایعات گسترده‌ نشان می‌دهد که هر چهار مدل آیفون 16 از تراشه A18 استفاده خواهند کرد و اکنون جزئیات بیشتری در تایید این شایعات داریم. براساس کدهایی که توسط Nicolás Álvarez کشف شده است، پنج مدل جدید آیفون در دیتابیس‌های اپل دیده شدند که شواهدی از استفاده از تراشه A18 در همه آن‌ها موجود است. به‌گزارش وب‌سایت MacRumors، کدها به مدل‌های آیفون زیر اشاره می‌کنند:

  • iPhone17,1
  • iPhone17,2
  • iPhone17,3
  • iPhone17,4
  • iPhone17,5

براساس نام‌گذاری‌های گذشته اپل، هریک از شناسه‌ها با یک عدد مشابه شروع می‌شوند و این‌موضوع نشان می‌دهد که تمام دستگاه‌ها از تراشه A18 استفاده خواهد کرد. همچنین، این گزارش توضیح می‌دهد: «آیفون‌های اپل معمولا شناسه‌ها را با تراشه مرتبط می‌کنند.» به‌عنوان‌مثال، نگاهی به تولید آیفون 15 بیندازیم:

  • آیفون 15: iPhone 15,4 با تراشه A16 Bionic
  • آیفون 15 پلاس: iPhone 15,5 با تراشه A16 Bionic
  • آیفون 15 پرو: iPhone 16,1 با تراشه A17 Pro
  • آیفون 15 پرو مکس: iPhone 16,2 با تراشه A17 Pro
A18 CHIP

همان‌طورکه مشاهده می‌کنید، سری آیفون 15 براساس تراشه‌ای که درون آن‌ها قرار دارد، تقسیم‌بندی شده‌‌است. مدل‌های پایین‌تر از تراشه A16 Bionic ضعیف‌تر استفاده می‌کنند، درصورتی‌که مدل‌های پرو از تراشه A17 Pro بهره می‌برند. این موضوع به‌همراه تفاوت‌های موجود در حافظه رم، دلیل پشتیبانی مدل‌های آیفون 15 پرو از Apple Intelligence اشاره می‌کند و می‌گوید مدل‌های ساده از آن پشتیبانی نمی‌کنند.

باتوجه‌به شماره مدل‌های یکسان، انتظار می‌رود اپل در هر چهار مدل در سری آیفون 16 امسال از تراشه A18 استفاده کند. بااین‌حال، چیزی که نمی‌دانیم آن‌است‌که آیا آیفون 16 پرو و آیفون 16 پرو مکس از نسخه‌ای حتی قوی‌تر از این تراشه استفاده خواهند کرد یا کوپرتینویی‌ها با بهینه‌سازی پردازنده و سیستم‌عامل iOS 18 تنها به یک تراشه بسنده خواهند کرد.

تغییر دیگری که امسال در پیش خواهد بود، آن‌است‌که آیفون 16 و آیفون 16 پلاس از حافظه رم بیشتری برخوردار می‌شوند؛ به‌این‌معنی که از 6 گیگابایت به 8 گیگابایت افزایش می‌یابد. همچنین، شایعاتی درخصوص معرفی آیفون 16 با موتور عصبی به‌مراتب سریع‌تر وجود دارد که می‌تواند روی قابلیت‌های هوش مصنوعی تاثیرگذار باشد.

اینکه چرا پنج شناسه مدل در کد‌های منبع اپل وجود دارد، مشخص نیست؛ برخی کارشناسان می‌گویند یکی از شناسه‌ها احتمالا به نسخه‌ای جدید از آیفون SE اشاره داشته باشد، اما این صرفا حدس‌وگمان است. درحال‌حاضر، انتظار داریم تنها 4 مدل برای سری آيفون 16 رونمایی شود، اما احتمال هرگونه سورپرایز ازسوی کوپرتینویی‌ها وجود دارد.

تجزیه‌وتحلیل‌ها نشان می‌دهد اپل در حال افزایش قابلیت‌ها و بهبود سخت‌افزاری در تمامی مدل‌های آیفون 16 است تا تجربه کاربری بهتری ارائه دهد و توانایی‌های پرچمدارانش را در برابر رقبا تقویت کند. بااین‌حال، همچنان باید منتظر اطلاعات رسمی از سوی اپل باشیم تا ببینیم این تغییرات چگونه در محصولات نهایی اعمال می‌شود و چه ویژگی‌های جدیدی به‌ارمغان خواهند آورد.