قرار است ایلان ماسک تا پاییز سال 2025 میلادی یک ابررایانه با ارزش چند میلیارد دلار بسازد که احتمالا دو شرکت xAI و اوراکل در ساخت آن همکاری می‌کنند.

ایلان ماسک اعلام کرد که به‌منظور توسعه و بالا بردن توان چت‌بات Grok قصد دارد یک ابررایانه با نام «گیگافکتوری رایانش» بسازد. نام گیگافکتوری با الهام از اسم کارخانه‌های تولید خودرو تسلا روی این کامپیوتر گذاشته شده و براساس آن چیزی که ماسک اعلام کرده است اندازه پردازشگرهای گرافیکی درنظر گرفته شده برای ساخت کامپیوترش حداقل 4 برابر بزرگتر از نوعی است که رقیبان استارتاپ xAI از آن استفاده می‌کنند. گفتنی است که ماسک سال گذشته استارتاپ xAI را برای رقابت با شرکت‌های فعال دیگر دراین زمینه راه‌اندازی کرده است.

کامپیوتر ایلان ماسک

بااین حال استارتاپ xAI ابهامات و سوالات موجود دراین زمینه را همچنان بی‌پاسخ گذاشته است اما گفته می‌شود که این ابررایانه ایلان ماسک نیاز به هزاران پردازشگر گرافیکی H100 آنویدیا دارد. این چت‌بات سومین ورژن نوع خودش خواهد بود و طبق اطلاعاتی که ماسک پیش از این منتشر کرده برای ساختش به بیش از 100 هزار تراشه نیاز است و در مقایسه با Grok 2.0 که به 20 هزار تراشه جهت پردازش نیاز دارد به رقم قابل توجه 5 برابری برمی‌خوریم. البته نسخه فعلی کاربردی این هوش مصنوعی Grok 1.5 نام دارد.

رشد روزافزون چت‌بات‌ها ظاهرا به کابوس بعضی از دانشمندان هوش مصنوعی نظیر جفری هینتون تبدیل شده است که طی یک بیانیه ترس و وحشت خود را از این تکنولوژی درحال تکامل اعلام کرده است. ماسک نیز طی کنفرانس ویواتک 2024 که در فرانسه برگزار شد درمورد جایگزین شدن نیروی انسانی با هوش مصنوعی به‌طور کامل هشدار داده بود. او اعلام کرد که طولی نخواهد کشید مشاغل را هوش مصنوعی دراختیار می‌گیرند و انسان‌ها تنها اگر تمایل به کار کردن داشته باشند می‌توانند در شغل‌های اختیاری فعالیت کنند.

اخبار مرتبط: به‌زودی شغل‌های زیادی توسط هوش مصنوعی تصاحب می‌شوند