بعضی از سهامدارن شرکت تسلا با طرح یک شکایت به‌خاطر خیانت ایلان ماسک به تسلا و استفاده او از منابع این کمپانی به نفع شرکت xAI خواستار رسیدگی به این ماجرا شدند.

تعدادی از صاحبان سهام شرکت تسلا در روز پنج شنبه گذشته با رقیب خواندن شرکت xAI، ایلان ماسک و هیئت مدیره تسلا را متهم به خیانت به تسلا و استفاده غیرقانونی از منابع و استعدادهای موجود در تسلا به نفع xAI کرده‌اند. این شکایت از طرف تسلا و در «دادگاه ایالتی دلاور» ثبت شده است. شاکیان این پرونده که شامل صندوق بازنشستگی کلیولند بیکرز و تیمستر و همچنین سرمایه‌گذاران مایکل جیامپیترو و دانیل هازن هستند مدعی شدند که هیئت مدیره کمپانی بزرگ خودروسازی در حفاظت از منافع شرکت و سهامداران آن شکست خورده است.

سهامداران در این پرونده استدلال کرده‌اند که ماسک علنا گفته است هوش مصنوعی کلید آينده تسلاست. این افراد در این شکایت ذکر کرده‌اند که ماسک و تسلا سال‌ها از هوش مصنوعی به عنوان کلید آینده تسلا یاد کرده و نشان داده‌اند که تسلا بیش از هرچیز یک شرکت هوش مصنوعی است.

گفتنی است که شرکت استارتاپی xAI تحت مالکیت ایلان ماسک قرار دارد و اکنون شاکیان می‌گویند که ماسک با استخدام تعدادی از کارمندان متخصص هوش مصنوعی تسلا از جمله «ایتان نایت» سرپرست تیم بینایی کامپیوتر تسلا و انتقال هزاران تراشه هوش مصنوعی انویدیا H100 متعلق به تسلا به اسپیس ایکس و xAI به آن‌ها خیانت کرده است. اما ماسک گفته است که چون در تسلا جایی برای نگهداری تراشه‌ها وجود ندارد درحال حاضر آن‌ها را به انبار دیگری انتقال می‌دهد.

شاکیان پرونده مذکور ضمن انتقاد از هیئت مدیره تسلا برای سکوتشان در برابر اقدامات ماسک خواهان بازگشت سرمایه‌ای که از تسلا خارج شده ‌است شدند. همچنین در متن این دادخواست ذکر شده است که ماسک عمدا شرکت xAI را برای توسعه محصولات مرتبط با هوش مصنوعی که در تسلا ساخته می‌شود تاسیس کرده است.