۲۶% از کاربران سامسونگ هنگام خرید یک دستگاه دیگر، تمایل به یک برند متفاوت نشان می‌دهند

با توجه به این موضوع که پاندمی کووید ۱۹ در یک سال و اندی اخیر در همه مسائل به یک عامل تاثیرگذار تبدیل شده، صنعت موبایل و گوشی‌های هوشمند هم از آن متاثر شده است. به دنبال کاهش فروش گوشی‌های هوشمند در هر سه فصل ابتدایی سال اخیر، خوشبختانه بازار موبایل با توجه به تقاضای اکثر کاربران برای خرید گوشی هوشمند اپل آیفون ۱۲ جانی دوباره گرفت. این موضوع همچنین کمک کرد کمپانی اپل بتواند پس از ۴ سال رقابت، سامسونگ را پشت سر بگذارد. البته کمپانی سامسونگ هم در تلاش برای پس گرفتن مقام اول جهانی خانواده پرچمداران Galaxy S21 خود را یک ماه پیش از بازه مورد انتظار عموم معرفی و روانه بازار کرد. در ادامه این مطلب می‌خواهیم به بررسی موارد زیر بپردازیم که نتیجه مجموع آن‌ها می‌تواند میزان و شکل وفاداری به برند گوشی‌های هوشمند را در میان کاربران نشان دهد.

  • وفاداری به برند در میان ۵ برند سازنده پرطرفدار
  • برند پرطرفدار کاربرانی که تمایل به تغییر گوشی خود دارند
  • عوامل تاثیرگذار بر وفاداری به برند و تغییر از یک برند به دیگری
  • پرطرفدارترین و کم طرفدارترین گوشی‌های پرچمدار

نکته: این پژوهش در میان بیش از ۵۰۰۰ کاربر آمریکایی در بازه سنی ۱۸ سال و بیشتر انجام شده که دارنده گوشی هوشمند یکی از برندهای اپل، سامسونگ، گوگل، ال جی و موتورولا هستند.

موارد برجسته این پژوهش

  • این پژوهش نشان می‌دهد که نرخ وفاداری به برند اپل در بیشترین حالت خود ۹۲% قرار گرفته و نسبت به نرخ ۹۰٫۵% سال ۲۰۱۹ افزایش یافته است.
  • در همین حال نرخ وفاداری به برند سامسونگ ۱۱٫۷% کاهش یافته و به ۷۴% رسیده است. در مقایسه باید به نرخ وفاداری ۸۵٫۷% این برند در سال ۲۰۱۹ اشاره کنیم.
  • کاربران برند اپل تقریبا ۱۸% بیشتر از کاربران سامسونگ به برند خود وفادارند.
  • حدود ۲۶% از کاربران سامسونگ وقتی تصمیم دارند گوشی جدید بخرند، از یک برند دیگر آن را تهیه می‌کنند.
  • تقریبا ۵۳% از این کاربران گوشی جدید از برند اپل تهیه می‌کنند و ۳۱٫۵% از آن‌ها اعلام کرده‌اند که نگرانی‌شان درباره حریم شخصی عامل اصلی تغییر برند از سامسونگ به اپل بوده است.
  • به نظر می‌رسد بیش از ۲۵% ارزش خرید نسبت منطقی تغییر برند به اپل باشد.
  • میزان وفاداری به برند گوگل هم مانند سامسونگ از ۸۴% سال ۲۰۱۹ حالا به ۶۵٫۲% در سال ۲۰۲۱ رسیده است.
  • در این میان کاربران ال جی و موتورولا بی وفاترین‌ها هستند. نرخ وفاداری به این برندها به ترتیب ۶۲٫۶% و ۷۱% گزارش شده است.
  • ۴۶٫۶% از شرکت کنندگان در این پژوهش معتقدند که گوشی هوشمند آیفون ۱۲ بهترین گزینه برای خرید است در حالی که ۳۰٫۴% هم گوشی سامسونگ Galaxy S21 را ترجیح می‌دهند.

 

 

کاربران آیفون:

  • تقریبا ۹۲% از کاربران آیفون تمایل دارند در خرید گوشی بعدی خود همچنان گوشی از برند اپل تهیه کنند که در مقایسه با سال ۲۰۱۹ تقریبا ۱٫۴% افزایش یافته است.
  • تنها ۸٫۱% از این میان تمایل نشان داده‌اند که گوشی جدید را از برند دیگری خریداری کنند.

 

کاربران سامسونگ:

  • میزان وفاداری به برند در میان کاربران سامسونگ از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ از نرخ ۸۵٫۷% به ۷۴% افت پیدا کرده است.
  • بیش از ۲۶% این کاربران تمایل دارند گوشی بعدی خود را از یک برند دیگر تهیه کنند.

 

پاسخ‌های وفادارترین کاربران به برند اپل

  • مجموعا ۶۱% دلیلی نمی‌بینند که برند مورداستفاده خود را تغییر دهند؛ زیرا مشکلی با آن نداشته‌اند یا معتقدند که بهترین برند است.
  • ۲۱% کاربران ترجیح می‌دهند به برند اپل وفادار بمانند زیرا به شدت به اکوسیستم آن عادت کرده‌اند.
  • ۱۰% کاربران با اپل باقی می‌مانند زیرا فکر می‌کنند که تغییر سیستم عامل iOS به اندروید دردسر و پیچیدگی زیادی دارد.
  • ۸% کاربران تمایل دارند با همان برند فعلی باقی بمانند و تغییر برند ندهند.

 

پاسخ‌های وفادارترین کاربران به برند سامسونگ

  • مجموعا ۶۴% دلیلی نمی‌بینند که برند مورداستفاده خود را تغییر دهند؛ زیرا مشکلی با آن نداشته‌اند یا معتقدند که بهترین برند است.
  • در مقابل، ۵% ادعا می‌کنند که به خاطر اکوسیستم سامسونگ ترجیح می‌دهند به این برند وفادار بمانند.
  • ۱۸% مشکلی با تغییر برند ندارند؛ اگر و تنها اگر تغییر سیستم عامل از اندروید به iOS دردسرساز نباشد.
  • کمی بیش از ۱۳% کاربران سامسونگ گفته‌اند که ترجیح می‌دهند با همان برند فعلی باقی بمانند و تغییر برند ندهند.

 

پاسخ‌های کاربران مایل به تغییر برند

  • ۴۶% کاربران تمایل به برند سامسونگ دارند و ۳۵% تمایل‌شان به برند گوگل است. سایر پاسخ‌ها شامل ۶٫۱% برند ال جی و ۳٫۷% برند موتورولا و ۹٫۲% سایر برندها می‌شود.
  • ۵۳% از کاربران سامسونگ تمایل دارند گوشی جدید برند اپل خریداری کنند در حالی که ۲۴% آن‌ها ترجیح می‌دهند گوشی گوگل پیکسل تهیه کنند. سایر پاسخ‌ها شامل ۸% برند ال جی، ۳% برند موتورولا و ۱۲% سایر برندها می‌شود.

 

سه دلیل عمده ۸٫۱% کاربران آیفون که می‌خواهند تغییر برند دهند:

  • سایر برندها تکنولوژی بهتری ارائه می‌کنند (۳۸% معتقدند نمایشگر، دوربین و باتری بهتر است).
  • ۲۶٫۴% طراحی ظاهری برندهای دیگر را ترجیح می‌دهند.
  • ۱۲٫۹% می‌گویند تازه‌ترین مدل از سایر برندها دارای قابلیت‌ها و ویژگی‌هایی که برند فعلی فاقد آن‌هاست.

سه دلیل عمده ۲۶% کاربران سامسونگ که می‌خواهند تغییر برند دهند:

  • ۳۱٫۵% کاربران سامسونگ می‌گویند حریم خصوصی در سایر برندها بهتر رعایت می‌شود.
  • ۲۵٫۲% معتقدند که ارزش خرید سایر برندها بیشتر است.
  • ۱۳٫۹% تنها می‌خواهند یک برند لوکس‌تر انتخاب کنند.

 

کاربران آیفون

۱ ) از کاربران آیفون پرسیدیم دفعه بعد که می‌خواهند گوشی جدید بخرند ترجیح می‌دهند همچنان یک آیفون خریداری کنند یا می‌خواهند گوشی هوشمندی از یک برند دیگر تهیه کنند؟

  • درصد بالای ۹۱٫۹% اعلام کردند همچنان گوشی بعدی را از برند اپل آیفون خریداری می‌کنند. همانطور که اشاره کردیم، این نرخ در سال ۲۰۱۹ کمتر و معادل ۹۰٫۵% بود.
  • تنها ۸٫۱% تمایل نشان دادند به برند دیگری کوچ کنند.

۲ ) از کاربران پرسیدیم علت اصلی عدم تمایل به تغییر برند و به عبارت دیگر وفادار ماندن به برند فعلی چیست و اینگونه پاسخ دادند:

  • ۴۵% گفتند برند اپل را دوست دارند و نمی‌خواهند آن را تغییر دهند.
  • ۲۱% کاربران آیفون اعلام کردند به اکوسیستم اپل عادت کرده‌اند و به نوعی درون آن گیر کرده‌اند.
  • ۱۸% کاربران اذعان داشتند که از نظر ایشان تغییر سیستم کاربری از iOS به اندروید روندی طولانی، دشوار و دردسرآمیز دارد که نمی‌خواهند درگیرش بشوند.
  • ۱۶% هم هیچ دلیلی برای تغییر برند نمی‌دیدند چراکه با برند اپل آیفون هیچ مشکلی نداشتند.

 

۳) از ۸٫۱% کاربران مایل به تغییر برند از اپل پرسیدیم که برند بعدی را انتخاب کنند و نتایج به شرح زیر بود:

  • ۴۶% کاربران برند سامسونگ را برگزیدند.
  • در همین حال ۳۵% گفتند مایل هستند گوشی جدید خود را گوگل پیکسل تهیه کنند. سایر پاسخ‌ها هم درصد اندکی برای ال جی، موتورولا و دیگر برندها بود.

۴) از این کاربران همچنین پرسیدیم که علت اصلی تمایل آن‌ها به تغییر برند فعلی‌شان چیست که پاسخ دادند:

  • ۳۸% کاربران گفتند سایر برندها تکنولوژی بهتری مخصوصا در بخش دوربین، نمایشگر و باتری ارائه می‌دهند.
  • ۳۶٫۴% کاربران گفتند از طراحی گوشی‌های سایر برندها بیشتر خوششان می‌آید.
  • تقریبا ۱۳% این کاربران معتقد بودند که تازه‌ترین پرچمداران سایر برندها از قابلیت‌ها و ویژگی‌های نوینی بهره می‌برند.
  • حدود ۹٫۲% کاربران گفتند که سیستم عامل اندروید را به iOS ترجیح می‌دهند.
  • ۶٫۷% کاربران معتقد بودند ارزش خرید در سایر برندها بیشتر است.
  • در همین حال هم ۳٫۷% کاربران تنها می‌خواستند که تغییری لوکس در خرید خود ایجاد کنند.

 

کاربران سامسونگ

۱) از کاربران برند سامسونگ پرسیدیم آیا می‌خواهند در خرید بعدی همچنان به سامسونگ وفادار بمانند و پاسخ‌ها بدین شرح بود:

  • ۷۴% کاربران ترجیح می‌دادند گوشی بعدی خود را همچنان از برند سامسونگ تهیه کنند که نسبت به سال ۲۰۱۹ با کاهش ۱۱٫۷% مواجه شده بود.
  • از طرف دیگر هم ۲۶% کاربران سامسونگ قصد داشتند گوشی بعدی خود را دیگر از برند سامسونگ خریداری نکنند.

 

۲ ) از کاربران وفادار پرسیدیم چرا به برند سامسونگ وفادار می‌مانند؟ دلایل این موارد بود:

  • ۴۱% کاربران گفتند برند سامسونگ را دوست دارند و نمی‌خواهند آن را تغییر دهند.
  • مجموع ۳۱% این کاربران تمایل نداشتند از اکوسیستم اندروید به iOS بروند.
  • ۲۳% هم هیچ دلیلی برای تغییر برند نمی‌دیدند چراکه با برند سامسونگ هیچ مشکلی نداشتند.
  • تنها ۵% این کاربران گفتند احساس می‌کنند در اکوسیستم سامسونگ زندانی شده‌اند.

 

۳) از ۲۶% دیگر پرسیدیم تمایل دارند کدام برند را انتخاب کنند؟

  • پژوهش نشان داد ۵۳% کاربران قصد داشتند گوشی بعدی خود را از آیفون‌های اپل برگزینند.
  • ۲۴% گوشی گوگل پیکسل انتخاب می‌کردند و درصدهای کمتر دیگری هم به ال جی و موتورولا و دیگر برندها اشاره کردند.

 

۴) از این کاربران پرسیدیم علت اصلی ترک برند سامسونگ از نظر ایشان چه بوده است؟

  • حریم شخصی بهتر (۳۱٫۵%) مهم‌ترین و پرتکرارترین پاسخ بود.
  • ۲۵٫۲% کاربران گفتند این تغییر برایشان تنها جنبه ایجاد تغییر لوکس دارد و ۱۳% دیگر هم گفتند که سیستم عامل iOS را به اندروید ترجیح می‌دهند.
  • ۷٫۸% کاربران سلیقه شخصی در طراحی دستگاه را به عنوان علت اصلی بیان کردند و تنها ۵% معتقد بودند که برندهای رقیب سامسونگ احتمالا تکنولوژی بهتری در نمایشگر، باتری یا دوربین دستگاه خود تعبیه می‌کنند.
  • ۳٫۶% کاربران فکر می‌کردند که برندهای رقیب از قابلیت‌ها و امکانات بهتری در محصولات خود استفاده می‌کنند.

کاربران گوگل

از کاربران برند گوگل پرسیدیم تمایل دارند گوشی بعدی را همچنان پیکسل خریداری کنند یا به یک برند دیگر فرصت می‌دهند؟

  • ۶۵٫۲% کاربران پاسخ دادند که در خرید بعدی هم به گوگل وفادار می‌مانند که نسبت به نرخ ۸۴ درصدی در سال ۲۰۱۹ معادل ۱۸٫۸% کاهش داشته است.
  • اما ۳۴٫۸% اعلام کردند قصد دارند در خرید گوشی بعدی از یک برند دیگر خریداری کنند.

 

کاربران ال جی

از کاربران برند ال جی پرسیدیم تمایل دارند گوشی بعدی را همچنان پیکسل خریداری کنند یا به یک برند دیگر فرصت می‌دهند؟

  • تنها ۳۷٫۴% از کاربران فعلی ال جی تمایل نشان دادند که گوشی بعدی را همچنان از برند ال جی تهیه کنند. این نرخ در سال ۲۰۱۹ معادل ۶۱٫۳% بود که کاهش بسیار شدیدی را در نرخ وفاداری به برند ال جی در میان کاربران نشان می‌دهد.
  • پس بیشتر کاربران فعلی ال جی معادل ۶۲٫۶% تمایل دارند گوشی بعدی را از یک برند متفاوت خریداری کنند.

کاربران موتورولا

از کاربران برند موتورولا پرسیدیم تمایل دارند گوشی بعدی را همچنان پیکسل خریداری کنند یا به یک برند دیگر فرصت می‌دهند؟

  • تنها ۲۹% از کاربران فعلی موتورولا تمایل نشان دادند که گوشی بعدی را همچنان از برند موتورولا تهیه کنند. این نرخ در سال ۲۰۱۹ معادل ۶۱٫۱% بود که کاهش بسیار شدیدی را در نرخ وفاداری به برند موتورولا در میان کاربران نشان می‌دهد(۳۲٫۱%).
  • ۷۱% کاربران برند دیگری را ترجیح می‌دهند.

 

گوشی اپل آیفون ۱۲ در صدر محبوب‌ترین گوشی‌های هوشمند امسال

در ادامه این پژوهش از همه کاربران درخواست کردیم که فهرستی از همه گوشی‌های محبوب پرچمداری تهیه کنند که اوت ۲۰۲۰ و پس از آن روانه بازار شدند.

اصلا تعجب برانگیز نیست که گوشی اپل آیفون ۱۲ با حدود ۱۷% آرا در صدر این فهرست قرار گرفت. پس از آن آیفون ۱۲ پرو مکس با ۱۲٫۷% و گوشی سامسونگ Galaxy S21 با ۱۱٫۴% آرا در رده‌های دوم و سوم جای گرفتند. فهرست زیر نشان دهنده رتبه بندی این پرچمداران محبوب با درصد آرای آن‌هاست:

۱ – اپل آیفون ۱۲ – ۱۷%

۲ – اپل آیفون ۱۲ پرو مکس – ۱۲٫۷%

۳ – سامسونگ گلکسی S21 – ۱۱٫۴%

۴ – اپل آیفون ۱۲ پرو – ۱۰٫۶%

۵ – سامسونگ گلکسی S21 اولترا – ۱۰%

۶ – سامسونگ گلکسی S21 پلاس – ۶٫۳%

۷ – پیکسل ۵ – ۸٫۱%

۸ – اپل آیفون ۱۲ مینی – ۶٫۳ %

۹ –  سایر – ۵%

۱۰ – سامسونگ گلکسی  (Z Fold2 5G) –  ۳٫۱%

۱۱ – سامسونگ گلکسی(Z flip 5G ) – ۲٫۵%

۱۲ – ال جی وینگ  – ۲٫۳%

۱۳ – موتورولا (RAZR 5G )– ۱٫۲%

۱۴ – موتورولا (Edge S)  – ۰٫۸%

 

نتیجه گیری

کمترین نرخ وفاداری به برند در این پژوهش در برندهای موتورولا و ال جی مشاهده شد اما با توجه به وضعیت بازار برای این دو برند اصلا نتیجه عجیبی نیست.

اپل با معرفی قابلیت‌های جدید در زمینه حریم شخصی کاربران، توانست میزان آگاهی کاربران را هم حول این موضوع افزایش دهد و بیش از پیش بر امنیت آن‌ها در فضای دیجیتال و مجازی تاکید کند.

کاهش نرخ وفاداری به برندهای سامسونگ و گوگل احتمالا یک نمونه شاهد همین افزایش حساسیت کاربران و مصرف کنندگان در مقابل حفظ حریم شخصی‌شان است.

همانطور که پیش‌تر هم اشاره کردیم، ۳۱% از کاربران فعلی سامسونگ که تمایل خود را به تغییر برند اعلام کردند، مدعی شدند که حفظ حریم شخصی عامل اصلی این تغییر است.