یک منبع خبری گزارش کرد وزارت دادگستری و کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده آمریکا علیه کمپانی ادوبی به‌دلیل نقض قوانین حمایت از مصرف‌کننده شکایت کردند.

چند هفته پیش، ادوبی به‌دلیل الزام کاربران به‌پذیرش شرایط جدید برای امضای مجوز جهت استفاده از محتوایشان کرد، متهم به‌نقض حقوق و حریم شخصی کاربران شد. اکنون، این کمپانی با دردسر جدیدتری دست‌وپنجه نرم‌ می‌کند؛ چراکه به‌صورت مخفیانه از کاربرانی که می‌خواهند اشتراک‌شان را لغو کنند، کارمزد دریافت می‌کند؛ ازاین‌سو، وزارت دادگستری و کمیسیون تجارت فدرال آمریکا علیه ادوبی به‌دلیل اعمال هزینه‌ پنهان برای مشترکان، شکایت را طراحی و اقامه دعوی کردند.

درحال‌حاضر، ادوبی متهم به‌اجبار کاربران و طراحی فرآیندی پیچیده و گیج‌کننده برای لغو اشتراک است که می‌تواند از سادگی یا ناآگاهی آن‌ها سواستفاده کرده تا از لغو اشتراک جلوگیری کند. درصورتی‌که به‌نظر می‌رسد کاربران با اشتراک ماهانه‌ ادوبی می‌توانند هرزمان‌که خواستند آن را اشتراک‌شان لغو کنند، اما این کمپانی به‌صورت پنهانی قراردادی یک ساله را به کاربران تحمیل می‌کند.

ادوبی

کاربران جدیدی که گزینه «آزمایشی رایگان» ادوبی را انتخاب می‌کنند، به‌طور خودکار وارد اشتراک پیش‌فرض Creative Cloud شده و هزینه آن از حسابشان کسر می‌شود و هرگز متوجه یک‌ساله بودن اشتراک طرح موردبحث نخواهند شد. درصورت لغو اشتراک، کاربران ملزم به‌پرداخت 50 درصدی «تعهد باقی‌مانده‌ قرارداد» هستند، فارغ از اینکه سرویس در چه‌مقطعی لغو شود. نکته قابل‌توجه آن‌است‌که ادوبی یک طرح ماهانه با قیمت بالاتر از اشتراک سالانه ارائه می‌دهد، اما تمایز این دو طرح برای کاربران جدید دشوار است. به‌نظر می‌رسد صفحه‌ راهنمای ادوبی قرار است به کاربران برای درک این برنامه‌های پیچیده کمک کند، اما درواقع آن‌ها را برای خرید طرح یک‌ساله گیج می‌کند.

طرح سالانه‌ی ادوبی با عنوان 60 دلار در ماه برای دسترسی به تمام سرویس‌ها تبلیغ می‌شود، اما در واقعیت، دسترسی به‌همین سرویس‌ها با طرح ماهانه‌ 90 دلاری امکان‌پذیر است؛ البته لغو این اشتراک ماهانه درهرزمان ممکن است، اما هر پیش‌پرداختی که انجام شده باشد، حتی قبل از اتمام دوره‌ رایگان، قابل استرداد نیست.

وزارت دادگستری آمریکا ادعا می‌کند که روش ادوبی با قانون حمایت از اعتماد خریداران آنلاین (ROSCA) مغایرت دارد؛ درحقیقت، ادوبی با استفاده از لینک‌های مخفی و متن ریز، اطلاعات را از کاربران نهایی پنهان کند که با قانون یادشده کاملا درتناقض است و باید درسریع‌ترین زمان ممکن اصلاح شود.

طرح شکایت علیه ادوبی ازسوی‌ وزارت دادگستری و کمیسیون تجارت فدرال آمریکا با هدف حمایت از کاربران و دریافت غرامت به‌همراه جریمه‌های مالی تنظیم شده‌است. چنین اقدامات سریعی تضمین می‌کنند که ادوبی دیگر نتواند کارمزد پنهانی را هنگام لغو اشتراک از کاربران دریافت کند. باتوجه‌به سابقه‌ بد ادوبی درزمینه‌ شرایط و ضوابط، این شکایت قانونی احتمالا باعث می‌شود تا در آینده، طرح‌های اشتراک ساده‌تر و شفاف‌تری را در اختیار کاربران قرار دهد.